Hej,
Jag ska få lagt klinkers i min källare. Det handlar om ca 100kvm med 30*60 plattor.
Jag hade tänkt ha halvförband, men läser nu att det kan vara svårt att få det jämnt pga av att plattorna inte är helt raka. Borde jag kanske be om tredjedels- eller fjärdedelsförband istället?

Plattorna är 300kr/kvm Hometek från Hornbach.

tacksam för input!
 
BirgitS
Stora plattor ställer stora krav på underlagets planhet. Ja, det är bättre med annat förband än halvförband och allra enklast och bäst när det gäller fogsprång är väl att inte ha någon förskjutning alls. Du ska ju leva med ditt golv i många år och under den tiden kommer nog även det att bli modernt igen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Stora plattor ställer stora krav på underlagets planhet. Ja, det är bättre med annat förband än halvförband och allra enklast och bäst när det gäller fogsprång är väl att inte ha någon förskjutning alls. Du ska ju leva med ditt golv i många år och under den tiden kommer nog även det att bli modernt igen.
Tack för svaret! Dessvärre så hann byggarna börja med halvförbandet innan jag såg ditt svar. Hur som så körde de med något de kallade level system så det verkade gå ganska bra med halvförband trots allt.

https://hillceramic.se/shop/tillbeh...MI9I-vnO719AIVKUaRBR05tQUOEAQYASABEgKKmvD_BwE
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.