Hej,

Vi har en övervåning som består av följande olika rum och golvtyper:

1 hall med nylagt grangolv
1 litet sovrum med gammalt kärnfuru
2 större sovrum med gran eller furu

Det vi vill åstadkomma med dessa golv är att få ett så enhetligt utseende på golven som det bara går åt det ljusare/vitare hållet. Se inspirationsbild för vilket utseende vi har tänkt oss.

Vi har haft inne en golvslipare som har gjort slipning och en första behandling av golven. Se bifogade bilder. Vi är inte nöjda med resultatet hittills. Det är speciellt stor skillnad mellan det nylagda och övriga golv rent färgmässigt. Sen vill vi också ta bort det röda/gröna partierna i det lilla sovrummet.

Jag undrar om ni har några tips på vad man bör göra för ytterligare behandlingar för att uppnå vårt mål?

/Stenok

• Nyslipat och ljust behandlat trägolv i rymligt rum med synliga kvistmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybehandlat ljusare trägolv i ett rum med blommigt tapetserade väggar.
    Skapa konto
  • Trägolv med ojämn färg efter slipning och första behandling i ett rum.
    Skapa konto
  • Golv i litet rum efter slipning, med ljusat trä och synliga kvistmärken, ojämn färgnyans.
    Skapa konto
  • En nyslipad ljust trägolv med en inbyggd fyrkantig matta av trä vid ingången.
    Skapa konto
Golven ser fina ut. Mitt råd är att acceptera skillnaderna. Det ser lätt sterilt och ”fejk” ut med för homogena golv. För att uppnå det du vill så måste man behandla nästan varje planka separat och dessutom veta hur (färg, nyans etc) det går inte så hur du än vrider och vänder på det så tror jag ni ber om mer än vad som är möjligt.

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Golven ser fina ut. Mitt råd är att acceptera skillnaderna. Det ser lätt sterilt och ”fejk” ut med för homogena golv. För att uppnå det du vill så måste man behandla nästan varje planka separat och dessutom veta hur (färg, nyans etc) det går inte så hur du än vrider och vänder på det så tror jag ni ber om mer än vad som är möjligt.
Tack för kloka inspel. Jag är helt med på att vi vill behålla golvens naturliga känsla så långt det bara går. Jag är också medveten att om man försöker eftersträva denna premiss så kommer det alltid finnas skillnader golvens emellan då det är olika golvtyper osv. Jag är dock beredd att göra vissa avsteg från den naturliga känslan om det går att få det lite mer enhetligt. Du tror inte att några lager vitpigment och eller lut kommer göra någon skillnad?

Ställ in lite möbler och släng på någon matta så ser man knappt golvet längre.

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
S Stenok skrev:
Tack för kloka inspel. Jag är helt med på att vi vill behålla golvens naturliga känsla så långt det bara går. Jag är också medveten att om man försöker eftersträva denna premiss så kommer det alltid finnas skillnader golvens emellan då det är olika golvtyper osv. Jag är dock beredd att göra vissa avsteg från den naturliga känslan om det går att få det lite mer enhetligt. Du tror inte att några lager vitpigment och eller lut kommer göra någon skillnad?
kanske i det mörkaste rummet bara, men jag tror ändå det kommer skilja en hel del. Men rådfråga med golvsliparen. Det kan ju gå fel också och det sliter på golvet att slipa om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.