Hej! har låtit en golvfirma slipa om och behandla parkettgolvet med hårdvaxolja.
När jag efter arbetet var klart synade resultatet ser man fullt med skräp och smulor i ytskiktet och det känns knottrigt och inte alls lent. tycker även den är för tjockt lager.
Ska träffa golvläggare imorgon då de lovar åtgärda felen.
Kan de åtgärda detta på annat sätt än att slipa bort och lägga nytt?
Vill vara förberedd om de skulle komma med alternativa förslag som inte är ok.

• Skräp och smulor synliga i ytskiktet av nybehandlat parkettgolv, fingertopp för storleksskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knottrigt och ojämnt behandlat parkettgolv med synliga skräppartiklar och tjockt lager av hårdvaxolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De ska nu slipa av ytan med skurnylon. får se hur det blir.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan bli så om man inte dammsugit noga innan man behandlat golvet, eller om man inte rört om noga i burken och man återanvänder en gammal pensel med rester i eller om man haft mycket löst skräp på kläder och i fickor som ramlat ut.
I vilket fall inte okej. När jag hårdvaxoljade mina golv fick jag panik när det låg minsta lilla skräp på golvet och tog bort det direkt. På över 100kvm har jag mindre än 5st små skräpkorn i golvet. Tror det kom från springorna som finns mellan varje golvbräda, har gammalt massivt furu/grangolv med glipor överallt.
Iallafall så får man bort endast dom allra minsta kornen med skurnylon. Större bitar och hår sitter hårt och ska dom bort följer hårdvaxoljan med och det blir märken efteråt.
Med riktigt tur så kanske dom kan få det att funka så du blir nöjd men tvivlar på det.
Slipa om, dammsuga noga, behandla igen är nog vad som krävs

Tänkte bara uppdatera om resultatet; de slipade med skurnylon och det blev enorm skillnad. "skräpet" är borta och det känns slätt och fint. Några mindre korn här o var men det är väl kanske ofrånkomligt.

• Gilla
Nyfiknast
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.