Byggahus.se
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Under förutsättning att du inte har tillskjutande fukt så sitter färgen om man gör ett korrekt förarbete ditt golv är för mjukt i ytan för att polera med HTC superfloor. Vilket kommer att leda till antingen ett halvbra jobb eller ett högt pris. Men slipa och dammbinda går oxå blir typ samma pris som målning kanske snäppet billigare

Edit: ditt golv är troligen gjort när huset byggdes så det har ju varit med om en del
Jamen, då är det ju klart och färdigtänkt! Målning går bort. Har aldrig sett ett golv (förutom ett jättedyrt epoxigolv, som inte släpper igenom ev fukt) som har hållit för några års användning m dubbdäck.

Mao så lejer jag bort slipning på ”lagom nivå”, dvs då behöver jag inte nåt extremt välslipat golv. Dammbindare bör jag kunna lägga själv, eller rekommenderar du att överlåta det till proffs? Om man kan göra det själv, rekommenderar du nån viss sorts/märke av dammbindare?

Btw, du har helt rätt i att golvet är 43 år, gjöts av min morfar som var grovarbetare, då min pappa ritade och byggde huset i övrigt.
 
Utan att sett golvet på riktigt skulle jag tro att det vore en bra idé att slipa det med M2 eller S3 och lägga på HTC cure sen slipa med M4-M5 alt. S5 innan dammbindning då får du ett vettigt golv. Vilken dammbinder du väljer beror på om du vill ha blankt eller sidenmatt yta kommer inte ihåg vad det vi brukade använda hette men det va från gipeco
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Utan att sett golvet på riktigt skulle jag tro att det vore en bra idé att slipa det med M2 eller S3 och lägga på HTC cure sen slipa med M4-M5 alt. S5 innan dammbindning då får du ett vettigt golv. Vilken dammbinder du väljer beror på om du vill ha blankt eller sidenmatt yta kommer inte ihåg vad det vi brukade använda hette men det va från gipeco
Stort tack igen för hjälp @Andreas_kalmar ! Ska se om jag lyckas få hit en firma i närtid, eller om det blir först i höst. Blir det nåt som går att visa upp så lägger jag upp bilder på hela garaget, före och efter :).
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
För ca 1 mån sedan fick jag golvet slipat av en firma. De behandlade också golvet några varv med Lithurin som dammbindare. Tydligen var betongkvaliteten ganska dålig enl hantverkaren, så jag antar att det inte går att trolla mer än så här. Det såg riktigt bra ut så länge golvet var blött från dammbindaren, men jag antar att de 4 varven m Lithurin (där jag gjorde 2 varv själv) blev lite för mycket (dock ingen hinna som släpper). Återkommer med mer bilder när jag gjort resten av garaget.
 
Betonngolv i ett rum med gula väggar och två avloppshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Renoverat gammalt betonggolv som torkat, med synliga lagningar och täckpapp längs kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bättre ut nu (när det har torkat helt) än vad bilden visar, glömde att fota innan jag började lägga täckpapp för att skydda golvet vid väggmålning. Kändes som att hantverkaren gjorde vad han kunde för att göra det bästa av förutsättningarna med ett gammalt betonggolv.
 
Redigerat:
MLA72 MLA72 skrev:
Har ett betonggolv på 25 m2 från 1977, där vinterdäcken har skavt bort färgen (med ”flingor”) samt att det håller på att vara nog så mkt betong framme. Planen är att antingen själv slipa eller leja för detta. Nästa steg är nån form av behandling. Funderar på att beställa 10 lit Betsil och lägga det själv. Någon som har erfarenhet av Betsil? Bra och dåligt?
Ser att det är ett tag sedan du la ut det här. Vad la du och vad blev resultatet. Har läst lite blandade reaktioner på betsil och tänkte själv lägga vanligt vattenglas istället.
 
M Manne62 skrev:
Ser att det är ett tag sedan du la ut det här. Vad la du och vad blev resultatet. Har läst lite blandade reaktioner på betsil och tänkte själv lägga vanligt vattenglas istället.
Jag la ingenting mer än Lithurin (hantverkaren 2 varv och jag själv 2 varv) som jag skrev direkt när det var klart. För de ca 5 tkr som jag betalade för allt efter rotavdrag, får jag nog säga att jag är nöjd. Golvet såg ju för risigt ut före. Betongen var tydligen inte av någon vidare kvalitet och det är nog svårt att trolla för rimliga pengar. Så här ser golvet ut nu, efter vinterns dubbdäck och saltslask, bara avsopat. Har tidigare skurat med såpa förra sommaren och då såg det förstås lite bättre ut.
 
  • Betonggolv i garage efter rengöring, med vissa slitagespår och missfärgningar från vinterns dubbdäck och saltslask.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.