5 335 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Klinker på balkonggolv
Hej,
Jag hänger här lite då och då och tjuvläser det mesta som läggs upp. Det är alltid kul att följa projekt och andras problematiskt dilemma de ställs för. Nu är det min tur att ta hjälp av er!
För ett par dagar sedan skickade vår BRF ut en lapp om att vi var tvungna att måla balkonggolvet för att det ska underhållas. Problemet på min balkong är att det är lagt klinker av den förra ägaren. Jag flyttade in 17/05 och tycker det är rätt najs med klinker.
Eftersom jag har klinker mailade jag till styrelsen och berättade att jag har klinkers på golvet och att det blir svårt för mig att måla det enligt deras önskemål. Jag fick tillbaka att jag inte behövde måla mitt balkonggolv enligt lappen men att jag ändå kommer behöva ta bort klinkern inom snar framtid då de vill inspektera alla balkonggolv.
Jag har försökt att förstå mig på de stadgar som finns i föreningen men är inte helt enig med mig själv om de får lov att kräva att jag måste ta bort min klinker på golvet.
Utdrag ur stadgarna:
BOSTADSRÄTTSHAVARENS RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER
5 § Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick och svara
för lägenhetens samtliga funktioner. Bostadsrättshavaren svarar för det löpande och
periodiska underhållet utom vad som avser reparation av stamledningar för avlopp,
värme, gas, el och vatten som föreningen försett lägenheten med.
Bostadsrättshavaren ansvar för lägenhetens underhåll omfattar sålunda bland annat
- egna installationer
- rummens väggar, tak och golv med underliggande fuktisolerande skick samt
underhåll av balkonggolv.
- inredning och utrustning i kök, badrum och övriga rum och utrymmen tillhörande
lägenheten
- ledningar och övriga installationer för avlopp, värme, gas, el och vatten – till de
delar dessa inte är stamledningar.
- golvbrunnar; svagströmsanläggningar exempelvis TV mm, målning av vattenfyllda
radiatorer och stamledningar, elledningar från lägenhetens undercentral och till
elsystemet hörande utrustning inklusive undercentral, ventilationsanordningar;
eldstäder med tillhörande rökgångar, dörrar, glas, glas och bågar i fönster; dock ej
målning av yttersidorna av dörrar och fönster.
Bostadsrättshavaren svarar endast för renhållning och snöskottning av till lägenheten
hörande balkong.
Bostadsrättslagen innehåller bestämmelser om begränsningar i bostadsrättshavarens
ansvar för reparationer i anledning av vattenlednings- eller brandskada
6 § Föreningsstämma kan i samband med gemensam underhålls åtgärd besluta om
reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten
som medlemmen svarar för
7 § Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten. Väsentlig förändring får
dock företas endast efter tillstånd av styrelsen och under förutsättning att
förändringen inte medför men för föreningen eller annan medlem."
Jag tolkar detta alltså som att så länge jag underhåller balkonggolvet är det ok. Frågan blir alltså om klinker är att underhålla det?
Samtidigt står det att jag får företa förändringar och att så länge det inte är väsentlig förändring är det ok att göra vad man typ vad man vill? Jag räknar inte in klinkers som väsentlig men jag kan ha fel när det gäller balkongen.
Vad jag förstår på styrelsen är de rädda att vatten tränger in och skapar sprickbildning och att armeringsjärnen kommer att rosta inom sinom tid om man inte underhåller golvet. Jag förstår problematiken samtidigt som jag heller inte är helt villig att ta bort klinkersen för att måla det. Som jag förövrigt själv var tvungen att bekosta enligt styrelsen.
Jag har lite mer mailkorrespondens med styrelsen men tänker jag väntar med att delge den infon till jag vet vad vi kommer fram till här.
Så nu behöver jag lite hjälp för att förstå vad som gäller?
Tack på förhand.
Jag hänger här lite då och då och tjuvläser det mesta som läggs upp. Det är alltid kul att följa projekt och andras problematiskt dilemma de ställs för. Nu är det min tur att ta hjälp av er!
För ett par dagar sedan skickade vår BRF ut en lapp om att vi var tvungna att måla balkonggolvet för att det ska underhållas. Problemet på min balkong är att det är lagt klinker av den förra ägaren. Jag flyttade in 17/05 och tycker det är rätt najs med klinker.
Eftersom jag har klinker mailade jag till styrelsen och berättade att jag har klinkers på golvet och att det blir svårt för mig att måla det enligt deras önskemål. Jag fick tillbaka att jag inte behövde måla mitt balkonggolv enligt lappen men att jag ändå kommer behöva ta bort klinkern inom snar framtid då de vill inspektera alla balkonggolv.
Jag har försökt att förstå mig på de stadgar som finns i föreningen men är inte helt enig med mig själv om de får lov att kräva att jag måste ta bort min klinker på golvet.
Utdrag ur stadgarna:
BOSTADSRÄTTSHAVARENS RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER
5 § Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick och svara
för lägenhetens samtliga funktioner. Bostadsrättshavaren svarar för det löpande och
periodiska underhållet utom vad som avser reparation av stamledningar för avlopp,
värme, gas, el och vatten som föreningen försett lägenheten med.
Bostadsrättshavaren ansvar för lägenhetens underhåll omfattar sålunda bland annat
- egna installationer
- rummens väggar, tak och golv med underliggande fuktisolerande skick samt
underhåll av balkonggolv.
- inredning och utrustning i kök, badrum och övriga rum och utrymmen tillhörande
lägenheten
- ledningar och övriga installationer för avlopp, värme, gas, el och vatten – till de
delar dessa inte är stamledningar.
- golvbrunnar; svagströmsanläggningar exempelvis TV mm, målning av vattenfyllda
radiatorer och stamledningar, elledningar från lägenhetens undercentral och till
elsystemet hörande utrustning inklusive undercentral, ventilationsanordningar;
eldstäder med tillhörande rökgångar, dörrar, glas, glas och bågar i fönster; dock ej
målning av yttersidorna av dörrar och fönster.
Bostadsrättshavaren svarar endast för renhållning och snöskottning av till lägenheten
hörande balkong.
Bostadsrättslagen innehåller bestämmelser om begränsningar i bostadsrättshavarens
ansvar för reparationer i anledning av vattenlednings- eller brandskada
6 § Föreningsstämma kan i samband med gemensam underhålls åtgärd besluta om
reparation och byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten
som medlemmen svarar för
7 § Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten. Väsentlig förändring får
dock företas endast efter tillstånd av styrelsen och under förutsättning att
förändringen inte medför men för föreningen eller annan medlem."
Jag tolkar detta alltså som att så länge jag underhåller balkonggolvet är det ok. Frågan blir alltså om klinker är att underhålla det?
Samtidigt står det att jag får företa förändringar och att så länge det inte är väsentlig förändring är det ok att göra vad man typ vad man vill? Jag räknar inte in klinkers som väsentlig men jag kan ha fel när det gäller balkongen.
Vad jag förstår på styrelsen är de rädda att vatten tränger in och skapar sprickbildning och att armeringsjärnen kommer att rosta inom sinom tid om man inte underhåller golvet. Jag förstår problematiken samtidigt som jag heller inte är helt villig att ta bort klinkersen för att måla det. Som jag förövrigt själv var tvungen att bekosta enligt styrelsen.
Jag har lite mer mailkorrespondens med styrelsen men tänker jag väntar med att delge den infon till jag vet vad vi kommer fram till här.
Så nu behöver jag lite hjälp för att förstå vad som gäller?
Tack på förhand.
Kan tänka mig att klinkers är en väsentlig förändring som de inte godkänt skriftligt.
Dessutom pekar de ut i stadgarna att du är ansvarig för balkonggolvet.
Jag skulle sätta barnens veckopeng på att du får knacka loss klinkersen och snällt måla ytskiktet enligt deras anvisningar.
Annars är det riktigt trevligt med komposittrall på balkong kan jag tycka. Har sett att det finns i varianter som man klickar ihop. Enkelt att hålla rent, inte så kallt om fötterna heller. Kan även bara läggas som flytande installation.
Jag skulle sätta barnens veckopeng på att du får knacka loss klinkersen och snällt måla ytskiktet enligt deras anvisningar.
Annars är det riktigt trevligt med komposittrall på balkong kan jag tycka. Har sett att det finns i varianter som man klickar ihop. Enkelt att hålla rent, inte så kallt om fötterna heller. Kan även bara läggas som flytande installation.
§7 Det är knappast en försämring att ha klinker istället för målat balkonggolv. Be styrelsen hänvisa till stadgar eller del i bostadsrättslagen där det framgår. Jag bedömer det som minst lika bra att ha klinker som målat.
Förstår styrelsen, gjutna balkonger som behöver bytas ut är en stor kostnad. Det är föreningens ansvar att säkerställa att hållfastheten inte äventyras och någon trillar ned. Klinkers släpper igenom fukt och de blir svårare att upptäcka skador på balkongens tätskikt.
Här på forumet utmålas ofta föreningen som en motpart men skulle vilja vända på det lite. Säg att ett utbyte av balkongerna i den här föreningen skulle kosta en miljon och ni är 20 lägenheter. Då är det din mer kostnad på 50 000 du skall skydda dig emot genom att underhålla balkongen enligt anvisningarna.
Här på forumet utmålas ofta föreningen som en motpart men skulle vilja vända på det lite. Säg att ett utbyte av balkongerna i den här föreningen skulle kosta en miljon och ni är 20 lägenheter. Då är det din mer kostnad på 50 000 du skall skydda dig emot genom att underhålla balkongen enligt anvisningarna.
Balkonens fundament kan andas och torka ut genom klinkersens fogar, det lilla som letar sig in. Risken att det blir en fuktskada som förstör balkongen är minimal. Lägg gärna upp några bilder från balkongen.
Jag tolkar inte att väsentlig förändring är att ha klinkers på balkongen. Är det samma sak i ett kök att byta ut golvet där med? Eller badrum? Var går gränsen?B BSOD skrev:Kan tänka mig att klinkers är en väsentlig förändring som de inte godkänt skriftligt.
Jag är helt enig att det är mitt ansvar att ta hand om balkonggolvet vilket jag gör genom att ha klinkers och städa detta? Eller vad tänker du när det gäller ansvarsnivån på golvet?
Citat styrelsen:
"Inför att måla balkongen nu i sommar behöver du inte göra något.
Men, vi kommer framöver att titta över, besiktiga samt åtgärda samtliga balkonger med avseende på sprickor och andra skador. Då kommer dina klinkers att behöva tas bort så att man kan kontrollera hur det ser ut undertill och också för att kunna underhålla balkongerna, vilket inte går med klinkers som ytskikt.
Men vi kommer att komma ut med mer info kring detta när det blir aktuellt så du har tid på dig."
Efter detta frågade jag var jag kunde hitta varför man inte fick ha klinkers samt vart i stadgarna det gick att finna och fick nedan svar:
"Balkongerna, dvs konstruktionen tillhör föreningen. Som medlem har man s.k nyttjanderätt därav att den ska skötas med snöröjning, avrinning samt underhåll.
Om det finns ett icke-demonterbart ytskikt - dvs klinkers, så kan det dölja skador i betongen som ej kan upptäckas i tid.
Det är inte helt ovanligt med sprickor, och speciellt inte ju äldre husen blir, därav att vi kommer behöva ha mer koll på dem framöver för att kunna bedöma om skador framöver är av kosmetisk natur eller påverkar konstruktionen.
Sprickorna kommer av att husen rör sig och olika fukthalter i luften samt temperaturer. Inget ytskikt, färg eller annat kan skydda mot det, det är helt omöjligt.
Som du säger så står det inte rakt ut med vad som är tillåtet eller inte, utan det tas upp i stadgarna där det står vem som har vilket ansvar, och som jag skriver ovan - om det finns klinker på en balkong kan vi inte göra en bedömning av fastighetens skick, eftersom betonggolvet är dolt. Det är också viktigt att betong, målad eller ej, kan andas, ytskiktet får ej vara tätt, fukt innesluts då och det kan få andra följder som frostsprängningar eller att armeringsjärnen rostar. "
Jag förstår mycket av vad de säger angående riskerna att det kan bli sprickor osv efter ett par år men det jag vill få svar på är om det är tillåtet eller ej? Det framgår inte vad jag anser någon stans i stadgarna?
Jag är också helt införstådd i att det kan bli dyrt för föreningen om man ska byta ut samtliga balkongen men jag är rätt säker på att min balkong inte kommer bli obruklig fortare än vad de andra balkongerna kommer att bli.
Balkongerna är inte frihängande utan är infällda i själva fasaden. Se bild:
https://imgur.com/3anWeHV
Det ska alltså en hel del till innan vi har ett hus som ska rasa ihop.
Fler bilder på hur balkongen ser ut invärtes kan jag ta när jag är hemma igen.
Tycker styrelsen svarade fint och tydligt. Tänker att stadgarna blir väldigt långa om de skall nämna allt man inte får göra med ytor som föreningen har ansvaret över. Kort sagt får du inte göra förändringar på ytor du inte har ansvaret över.
Kan du kontakta förra ägaren och bara höra ifall han/hon har fått styrelsens godkännande. Har tidigare ägare fått det blir det mycket enklare att argumentera för din sak.
Kan du kontakta förra ägaren och bara höra ifall han/hon har fått styrelsens godkännande. Har tidigare ägare fått det blir det mycket enklare att argumentera för din sak.
Klicka här för att svara