Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Riva gammal skadad parkett

1. A
    Medlem · 4 inlägg

Annelie Månsson Hassby

Medlem
    Hej,
    Jag har precis köpt ett hus byggt 1949. Parketten i två av rummen (likadan) är vattenskadad pga läckor från vattenburna element, det är en gammal trestavsparkett, där stavarna bågnat och flera är helt lösa. Igår fick jag för mig att jag skulle börja riva den för att se om det finns något bevarandevärt plankgolv under. Därför vill jag inte gå loss för hårt på det.
    Parketten är limmad, det enda som är "löst" är själva stavarna, det andra sitter som berget. Men novis som jag är vet jag i ärlighetens namn inte var parketten tar slut och själva golvet börjar. Som det ser ut nu är det först stavarna, sen en tunn 1-2 mm skiva, därefter typ furustavar, ca. 30x30 mm, och därunder ytterligare en tunn skiva. Är detta totalt sett parketten?
    Alla tips mottages med varm hand. Tanken är att vi ska göra det själva, alltså inte anlita hantverkare.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    287183613_773326600689607_1348422073883915800_n.jpg

Redigerat 13 jun 09:10
  2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 447 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Välkommen till forumet!

Allt det du beskriver verkar vara en del av lamellparkettgolvet, och det du kallar för skivor är alltså lameller som ligger i olika riktning för att minska golvets rörelse med luftfuktighetens ändringar.

På den tiden var parkettgolven ofta 25 mm tjocka och låg på reglar utan något undergolv. Men visst förekommer det undantag. Troligen bör du kunna se mer av hur golvet är uppbyggt genom att ta bort en tröskel.

3. A
    Medlem · 4 inlägg

Annelie Månsson Hassby

Medlem
    Tack, det ska jag testa idag! :)

4. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 447 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Oj, där var du snabb :) jag kompletterade mitt inlägg med lite mer info.

5. lunnabo
    Medlem · 454 inlägg

lunnabo

Medlem
    Köp nya stavar och limma dit.
    Slipa ner golvet.
    Olja in.

Så har du ett vackert hållbart golv i många år till (om du oljar in det emellanåt)...

6. lunnabo
    Medlem · 454 inlägg

lunnabo

Medlem
    Det finns inte något riktigt golv under parketten.
    Det går att köpa lösa bitar parkett.

Finns både färdiga renoveringsbitar och möjlighet att själv beställa på snickerifabrik.

När jag renoverade ett gammalt ekparkettgolv på Kobjer i Lund så fick jag måttbeställa på snickerifabrik och kunde sedan återställa det gamla golvet till nyskick och det kostade inte många tjugor per kvm.

7. A
    Medlem · 4 inlägg

Annelie Månsson Hassby

Medlem
    Tack för svar! Vi ska fundera på hur vi gör. Tanken från början var att ifall det fanns ett plankgolv under skulle vi slipa och fixa det. Nu lutar det nog åt att lyfta hela golvet och lägga in trägolv där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.