Jag har tänkt ge mitt garage en makeover under hösten. Tänkte så här (hade ni gjort samma ordning?).

1. Slipa golvet.
2. Måla väggar och tak (byter även eluttag, lister, lampor och lite annat).
3. Måla golvet med epoxi (antagligen Biltemas).

Golvet är från 90-talet och har en del millimeterdjupa märken och någon mindre spricka. Sockeln som går upp tycker jag ser ut att vara putsade lecablock, kan det stämma?

Närbild på en sprucken betongyta med synliga småstenar och dammpartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en grov betongyta med tydliga korn och små skräp.
Skapa konto
Hörn där betonggolv möter betongvägg med synliga fuktskador och svart tygdel från en väska.
Skapa konto
Närbild av en betongvägg med tecken på slitage och nedbrytning vid kanten nära träram.
Skapa konto

Jag har tänkt hyra en golvslip för golvet och möjligen en handslip för sockeln och har lite funderingar.

1. Vill helst att resultatet blir helt slätt (och blankt), tror ni att jag behöver spackla golvet eller hur mycket brukar man slipa bort? Har inte tittat så noga men tror det djupaste märkena är någon mm, kanske två.
2. Sockeln, jag gissar att jag kommer behöva putsa / spackla den efter slipningen och innan målning eller vad tror ni? Vad använder man lämpligen för spackel?
3. Garaget är 40 kvm, vad hade ni hyrt för slip?

Har du aldrig slipat betong då skulle jag ta in en erfaren person. Det dyra är att köra sönder slipstenar/plattorna. Lätt att göra djupa märken i golvet om du gör fel vid vändning mm

Till stora golv, stora maskiner typ Scan combiflex 450...

Med dina krav så är det billigare att anlita någon att fixa det än att hyra men annars så htc 500 eller motsvarande maskin från scanmaskin

Set inte det skall vara en omöjligt att slipa golvet själv. Tyckte inte det var speciellt svårt eller avancerat. Kan vara så jag inte hade så aggressiva plattor när jag körde. Däremot sprickorna är nog luriga, tror inte de försvinner av sig själv. Sen om du får färgen att täta de har jag ingen aning om. Jag hade nog slipat, behandlat de och eventuellt slipat lite igen. Kanterna är det nog slipa och någon form av betongspackel jag hade använt. Tänk på om du slipar golvet först så är risken du drar in skit på de ny slipade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.