Vi håller på och renoverar vår groventré och när vi igår rev några garderober kände vi en stark mögellukt från golvet. Efter att ha rivit bort plastmattan och brutit upp golvspånet kunde vi konstatera att det var helt rätt, vissa spånskivor var tydligt svart-murkna. Vi vet att det regnade in i skarven mellan hus och garagetak för många år sedan och det var tydligt att det hade runnit längs husväggen bakom garderoberna ner i golvet.
Groventrén byggdes i samband med att garaget förlängdes i mitten på 70-talet, man göt då en enkel betongplatta med träreglar i. Mellan reglarna har man lagt stenull och frigolit enligt bild. Nu funderar jag på hur jag skall fixa det här så bra som möjligt. Bör jag lägga någon slags fuktspärr under eller över reglarna eller golvspånet? Plastfolie? Skumplast?
Tanken är att lägga nytt golvspån i veckan för att därefter lägga laminat- eller vinylgolv. Räcker det med en tunn stegdämpning eller bör jag ha en tjockare underlagsmatta?
Groventrén byggdes i samband med att garaget förlängdes i mitten på 70-talet, man göt då en enkel betongplatta med träreglar i. Mellan reglarna har man lagt stenull och frigolit enligt bild. Nu funderar jag på hur jag skall fixa det här så bra som möjligt. Bör jag lägga någon slags fuktspärr under eller över reglarna eller golvspånet? Plastfolie? Skumplast?
Tanken är att lägga nytt golvspån i veckan för att därefter lägga laminat- eller vinylgolv. Räcker det med en tunn stegdämpning eller bör jag ha en tjockare underlagsmatta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är en känd riskkonstruktion som var vanlig på den tiden. Leder ofta till mögel och då behöver reglarna bytas ut och de nya isoleras från betongen.zarkov skrev:
Jag är inte insatt i detaljerna men syllpapp är ett ord jag har hört.
Ja, det är det jag funderar på. Reglarna är spikade i betongen så det är ju lite jobb att byta dem men ingenting jämfört med att riva upp det igen om några år och när det en gång funnits mögel är det ju lätt att det tar sig. Jag borde nog riva ut allt och lägga nytt ...
Klicka här för att svara