Vi håller på och renoverar vår groventré och när vi igår rev några garderober kände vi en stark mögellukt från golvet. Efter att ha rivit bort plastmattan och brutit upp golvspånet kunde vi konstatera att det var helt rätt, vissa spånskivor var tydligt svart-murkna. Vi vet att det regnade in i skarven mellan hus och garagetak för många år sedan och det var tydligt att det hade runnit längs husväggen bakom garderoberna ner i golvet.

Groventrén byggdes i samband med att garaget förlängdes i mitten på 70-talet, man göt då en enkel betongplatta med träreglar i. Mellan reglarna har man lagt stenull och frigolit enligt bild. Nu funderar jag på hur jag skall fixa det här så bra som möjligt. Bör jag lägga någon slags fuktspärr under eller över reglarna eller golvspånet? Plastfolie? Skumplast?

Tanken är att lägga nytt golvspån i veckan för att därefter lägga laminat- eller vinylgolv. Räcker det med en tunn stegdämpning eller bör jag ha en tjockare underlagsmatta?
Renoveringsprojekt med synlig träbjälklag på golvet och arbetsverktyg framför en vit dörr med glasrutor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen?
 
BirgitS
zarkov zarkov skrev:
Groventrén byggdes i samband med att garaget förlängdes i mitten på 70-talet, man göt då en enkel betongplatta med träreglar i.
Det är en känd riskkonstruktion som var vanlig på den tiden. Leder ofta till mögel och då behöver reglarna bytas ut och de nya isoleras från betongen.

Jag är inte insatt i detaljerna men syllpapp är ett ord jag har hört.
 
Ja, det är det jag funderar på. Reglarna är spikade i betongen så det är ju lite jobb att byta dem men ingenting jämfört med att riva upp det igen om några år och när det en gång funnits mögel är det ju lätt att det tar sig. Jag borde nog riva ut allt och lägga nytt ...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.