Hej,

Jag har lagt ett trägolv (klickgolv) i mitt allrum som ligger i undervåningen. Underlaget är betong och vi har lagt Kährs Tuplex foam mellan golvet och betongen. När vi gick på det så knastrade det otroligt mycket, det lät som att man gick på knäckebröd, så golvläggarna tog upp golvet och lade om det. De lade renoveringsspånskiva ovanpå betongen och foamen mellan spånskivorna och golvet men det blev knappt bättre, golvet knastrar fortfarande. Bifogar video.

Nu tänker de testa att ta upp golvet igen och denna gång lägga lumppapp där det finns ojämnheter. Jag undrar om det är någon som har varit med om detta tidigare och kan ge mig lite råd och idéer.

Tack på förhand.

Hej!

Fick du ordning på detta någon gång? Jag har samma problem med ett golv som ligger på en hel övervåning.

Mvh Robin

• Gilla
A57
  • Laddar…
BirgitS
robern robern skrev:
Hej!

Fick du ordning på detta någon gång? Jag har samma problem med ett golv som ligger på en hel övervåning.

Mvh Robin
Välkommen till forumet!

Uppfyllde underlaget de krav på planhet som står i läggningsinstruktionen för ditt golv?
Har du lagt ett sammanhängande golv genom flera rum utan några expansionsfogar/trösklar?
När la du golvet?

Hej Birgit,

Det har jag faktiskt inte koll på. Men däremot var det aldrig något knaster i parketten som låg där förut.
Vi tog bort den gamla parketten, sen la vi spårade cellplastskivor med värmeplåtar från thermotec, samt golvvärmeslang. Sen en combifoam med ångspärr och foam i ett. Jag vet inte om det kan vara boven i dramat. med både frigolit och foam som gör att det blir för mjukt?
Enligt thermotec så är det ok att lägga färdigt golv direkt på om den är minst 14mm tjock. för cellplasten uppfyller en viss tryckfasthet.

vi har rörelsefog mot alla väggar, samt under alla trösklar. största rummet är ca 20 kvm så inget sammanhängade stort golv

Oj glömde svara på en fråga.

Vi la det i decemeber. köpte det i september och lät det ligga inne tills det vi la det.

robern robern skrev:
Hej!
Ja till slut fick vi ordning på det men det var inte tillverkarens förtjänst. De skyllde ifrån sig hela tiden.

vi tog upp golvet 4 gånger, spacklade för att få helt plant, la underlagsmatta men inget hjälpte.
Till slut bestämda vi oss för att limma fogarna som sista utväg och det hjälpte.

lycka till,
Med vänlig hälsning,
Anette

Mvh Robin

Mvh Robin[/QUOTE]

Hej! tack för svar.

Okej intressant! jag har också tänkt tanken med att limma fogarna. Vad använde ni för lim? vanligt trälim?

Golvet vi har lagt är det här från K-rauta: https://www.k-rauta.se/produkt/parkettgolv-cello-ek-3-stav-vit-tonad-14mm-318m/5906737937525

Och jag precis upplyst dem om vårt missnöjje. Får se om vi kommer kunna reklamera det eller inte.

Jag har så länge plockat ur golvet ur det minsta rummet och lagt det i idiala föhållanden. mitt på det släta parkettgolvet i vardagsrummet. plant och stabilt och bara lumppapp under. Men väntar man någon timme sen går över det så knastrar det ändå. inte lika farligt som i ditt fall. men ändå inte godkänt tycker jag

• Delvis monterat ljust träparkettgolv bredvid ett färdigt mörkare parkettgolv i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Robin,

Känner igen problemet, det spelade ingen roll vad vi gjorde, ingenting hjälpte.
Jag köpte mitt golv på Bauhaus men de drev inte frågan med NQD det fick jag göra själv.
Vi använde vanlig trälim och det funkade.
Jag har sett en video från ett norsk inredningsprogram och de la brädan snett i skåren innan de klickade. Är osäker på att min byggare gjorde det.
Hursomhelst, det blev bra när vi limmade ihop det.
//Anette

Hej igen.
Här kommer en uppdatering.
Jag la tillbaka golvet i garderoben och limmade fogarna.

Här är före och efter.

Det verkade göra susen.

• Gilla
Hanpal och 1 till
  • Laddar…
Hej igen,
Det lät precis som hos oss, från att gå på knäckebröd till tystnad. Så härligt att det löste sig.
//Anette

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.