Vi har ganska tunna mattor, både av plast och vävda. Under dessa har vi halkstopp från IKEA. Men det fungerar inte så bra. Mattorna flyttar på sig och halkstoppet tittar fram - ser inte så snyggt ut heller. Funderar på mattejp - är det någonting man kan använda för denna typ av enklare mattor eller hur gör man? Jag vill inte ha någon tejp som fastnar på trägolvet - och som är svårt att få bort så småningom. Vore bra om mattorna stannar på sin plats även när vår dammsugarrobot kör runt. Idag får vi plocka bort mattorna varje gång.

Tips?

Vi hade samma problem.
Jag körde med smältlim på undersidan av mattorna, ganska mycket, men tunt.
Det fungerar bra

A
Går det att tejpa fast halkstoppet mot baksidan av mattan?

Mattejp, överlägset. Lätt att ta bort, men tillräckligt starkt för att hålla mattan på plats. Även perfekt till hörn på mattor som "korvar upp" sig. Finns på alla vanliga ställen, Classe, Jula, Biltema, byggvaruhusen mm.

Kostar ca 50-150kr beroende på kvalité och hur stark tejp du vill ha. Finns dyrare också, men för vanliga mattor är det onödigt. Jag kör men någon som kostade runt 50kr på ByggMax. Har funkat klockrent med en rulle till en hyfsat stor matta under köksbordet (mest punktvis), en ungefär lika stor matta vid soffan / TVn (också tejpat lite strategiskt).

Slutligen till hallmattan, påminner lite om en heltäckningsmatta, c:a 6-7 kvm. Där tejpade jag lite mer frikostigt. Det är en del kvar på rullen. Så för 50kr ordnade sig alla mattor på nedervåningen och jag slipper snubbla när jag "nattvandrar" till köket. ;-)

• Gilla
Annies 68 och 1 till
  • Laddar…
Glöm lim och att tejpa fast halkstopp, det blir sämre. Visst smältlim fungerar, men oj så mycket smidigare alla moment är med mattejp.

Tack för svar. Har du testat att ta bort tejpen? Blir det rester och/eller märken på trägolv?

• Gilla
setomkal
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Tack för svar. Har du testat att ta bort tejpen? Blir det rester och/eller märken på trägolv?
Inte av den jag har. Den funkar fint att flytta och justera. En av mattorna jag har ”luddar” av sig, så ”uppsidan” fick lite dåligt fäste.

Sen vågar jag inte svara på hur tejpen beter sig efter 10 år.

Och den jag använde var som sagt billig ”no name”.

D DaNor skrev:
Mattejp, överlägset. Lätt att ta bort, men tillräckligt starkt för att hålla mattan på plats. Även perfekt till hörn på mattor som "korvar upp" sig. Finns på alla vanliga ställen, Classe, Jula, Biltema, byggvaruhusen mm.

Kostar ca 50-150kr beroende på kvalité och hur stark tejp du vill ha. Finns dyrare också, men för vanliga mattor är det onödigt. Jag kör men någon som kostade runt 50kr på ByggMax. Har funkat klockrent med en rulle till en hyfsat stor matta under köksbordet (mest punktvis), en ungefär lika stor matta vid soffan / TVn (också tejpat lite strategiskt).

Slutligen till hallmattan, påminner lite om en heltäckningsmatta, c:a 6-7 kvm. Där tejpade jag lite mer frikostigt. Det är en del kvar på rullen. Så för 50kr ordnade sig alla mattor på nedervåningen och jag slipper snubbla när jag "nattvandrar" till köket. ;-)
Men då kan du inte skaka mattorna enkelt typ varannan vecka va?

S setomkal skrev:
Men då kan du inte skaka mattorna enkelt typ varannan vecka va?
I och med att tråden är tre år gammal så har min taktik modifierats lite. Hallmattan, som är c:a 6-7 kvm skakar jag inte varannan vecka. Däremot en gång per år (vår). För det funkade mattejpen utmärkt. Använder fortfarande samma mattejp. Den är visserligen inte lika "klistrig" som när den var ny, men funkar åtminstone till våren (nästa "vårstädning").

De övriga mattorna hittade jag en "återanvändningsbar" svart kladdig "matthållare". Osäker på namn / märke. Formen är som en trekant och sätts i hörnen. Dom har klarat ett drygt år med regelbundna omgångar då mattorna skakats. Jag ska försöka ta en bild eller hitta dom.

En teori jag har är att det båda varianterna hänger mycket på vad för matta man har. Om den luddar mycket på undersidan så tappar ju "klistret" snabbare sin förmåga att hålla mattan på plats. De mattor jag har luddar knappt / väldigt lite och har klarat sig.

Mattejpen gick bra att få bort utan rester iaf. Ett knep jag såg var att ta en hårtork och värma tejpen vilket gjorde det lättare att dra bort. För mig gick det utan, men kanske kan vara ett knep för någon annan. Då hade mattejpen suttit tre år.

Edit: Det är inte exakt dom här jag nämner i inlägget men snarlika och principen är densamma. https://www.skyddsexperten.se/hem-tradgard/halkskydd-for-mattor

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.