Jag ska lägga in klinker i tvättrummet och på den ska det stå en panna (frånluftsvärmepump) som väger 200 kg och har golvmått 60x60 cm.

Har ni några rekommendationer om vilken typ av klinker man bäst använder under en panna tex tjocklek, storlek etc ?

Den klinker jag tänker mej för tillfället är 6 mm tjock och 20x20 cm stor, kan den duga ?

-- Dag

B
Genomfärgad (så inte en flisa/rep syns). Jag tror jag tog "garageklinker" på en liknande applikation, tror den var ca 8mm (lite tjockare än vanligt).

Jag tror egentligen inte man behöver ta så mycket hänsyn...

Ok det låter ju lugnt då, min valda är ju nästan genomförgad med lite försiktiga oregelbundna stenmönster.
Det jag är mest orolig för är sprickor pga den ganska höga vikten på pannan; jag fattar ju att ju tjockare och ju mindre är bättre, men kanske mitt val duger då ....

D DagEv skrev:
Jag ska lägga in klinker i tvättrummet och på den ska det stå en panna (frånluftsvärmepump) som väger 200 kg och har golvmått 60x60 cm.

Har ni några rekommendationer om vilken typ av klinker man bäst använder under en panna tex tjocklek, storlek etc ?

Den klinker jag tänker mej för tillfället är 6 mm tjock och 20x20 cm stor, kan den duga ?

-- Dag
Har någon erfarenhet av att ställa en panna på 6 mm klinker ?

Skulle ju bli ett elände ifall någon klinker under pannan skulle spricka.
Det kommer att bli 50 kg last per klinker.
Om bara underlaget till klinkern är helt plant så är det väl bara materialet i klinkern som skulle kunna ge vika.

Min tilltänkta klinker heter Ground Grey:
https://kakeldaxgruppen.se/produkt/klinker-ground-grey

Det kan omöjligen vara ett problem med den plattan om underarbetet är korrekt. Isåfall skulle ju plattan spricka om jag ställer mig på tå på ett ben….

MathiasS MathiasS skrev:
Det kan omöjligen vara ett problem med den plattan om underarbetet är korrekt. Isåfall skulle ju plattan spricka om jag ställer mig på tå på ett ben….
MathiasS MathiasS skrev:
Oj, väger du bara 50 kg :)

Nej men jag kan stå på en tå!

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.