I ett större rum som skall delas i två har jag börjat med att spackla en sockel för den bärande innerväggen.. De bägge nya rummen skal sedan spacklas upp tilll (ungefär) samma höjd. Lite bök att få till form för sockeln, det läckte lite i ändarna och blev sådär. Men även mitt på rummet blev det en svacka på upp till 2-2,5mm som mest mätt med passet. Har i praktiken ingen betydelse eftersom det skal stå en vägg där som jag kan lägga under med syllpapp lite extra.
Försöker lära mig lite av detta, skulle jag haft lite mer vatten i spacklet så det flutit ut mer? Det är inga våtrum, så det skall bli helt plant.
Försöker lära mig lite av detta, skulle jag haft lite mer vatten i spacklet så det flutit ut mer? Det är inga våtrum, så det skall bli helt plant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Flytspackel blir inte plant av sig själv. Det måste bearbetas med tankad spackel för dra ut det och få bort ytspänningen.M -MH- skrev:I ett större rum som skall delas i två har jag börjat med att spackla en sockel för den bärande innerväggen.. De bägge nya rummen skal sedan spacklas upp tilll (ungefär) samma höjd. Lite bök att få till form för sockeln, det läckte lite i ändarna och blev sådär. Men även mitt på rummet blev det en svacka på upp till 2-2,5mm som mest mätt med passet. Har i praktiken ingen betydelse eftersom det skal stå en vägg där som jag kan lägga under med syllpapp lite extra.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Mm, kollat lite. Någon körde med vanlig bredspackel bara. Är det lättare att få det plant om man bygger upp i flera lager. Jag har 2-5cm som skall fyllas, underlaget lutar. Om man fyller ut till det blir 10 mm kvar ungefär, sen kör man resten nästa dag? Tänker jag att man inte behöver stressa lika mycket att få det jämt första lagret, utan kan bara kasta ut hinkarna. Blir ju en jäkla massa säckar.
tyvärr finns det en del youtubers som visat hur duktiga de är med flytspackel… och de häller bara ut det och det blir ja…..M -MH- skrev:
precis som sagt måste man hjälpa spacklet att bli jämt.
Du kan absolut spackla i omgångar. Vissa fabrikat går att spackla igen inom viss tid utan att prima mellan lagren. Du kan även dela upp rummet med avstängningslist om du ska vispa själv. Och lyckas du inte få det helt slätt så kan du plocka fram en rätskiva och handspackla de sista ojämnheterna.M -MH- skrev:Mm, kollat lite. Någon körde med vanlig bredspackel bara. Är det lättare att få det plant om man bygger upp i flera lager. Jag har 2-5cm som skall fyllas, underlaget lutar. Om man fyller ut till det blir 10 mm kvar ungefär, sen kör man resten nästa dag? Tänker jag att man inte behöver stressa lika mycket att få det jämt första lagret, utan kan bara kasta ut hinkarna. Blir ju en jäkla massa säckar.
Tandadspackel på skaft underlättar. Finns även piggroller man kan köra.
Vilket är lättast att få bra, dela upp med list och göra flera rutor, eller göra någon cm åt gången? Rutor låter ju bekvämast, då slipper man gå i slabbet. TMen tänker mig att skarvarna kan bli problem, att det blir ojämna nivåer där?
rättverktyg är halva jobbet.. skulle spacklat hela golvet först eller halva delen och flyttat materialet på den sidan.. skaffat en 90L hink och satt den på hjulplatform och spillrör blandat spilled en del och rullat med piggroller tills rummet var klart.. var man pedant så hade man nivåmarkering här och där.... MEN det finns lika många metoder som det finns människor på jorden =)
Klicka här för att svara