Byggahus.se

Granab, golvspån, byggplast?

1. P
    Medlem · Västerbotten · 2 inlägg

Pedrov

Medlem
    Jag håller på att regla upp ett golv med Granabreglar (stål), vilket i sig går ganska smidigt trots ojämn platta. Golvet är i källarplan och anledningen till att jag gör om är att det varit en del fukt i de gamla träreglarna.

Enligt Granabs monteringsanvisningar ska byggplast läggas ovanpå reglarna och isolering. Sedan ska golvspån 22 mm läggas innan jag tänker mig lägga lumppapp och ett vanligt parkettgolv. Frågan är dock hur man löser frågan med byggplast under golvspånskivorna? Skivorna ska enligt tillverkaren utöver skruvningen även limmas mot reglarna för att slippa golvknarr. Att limma på byggplasten låter inte som någon vidare idé. Alternativen som jag ser det är då att antingen skippa byggplasten eller att enbart skruva skivorna.

Kan någon ge mig råd om vad som bör göras? Utan byggplast finns ingen ångspärr under golvspånet, och utan limning mot reglar finns risk för golvknarr...

2. J
    Medlem · Västra Götalands län · 681 inlägg

jtl

Medlem
    Hej,

Jag la ett granabgolv med ventilation i källaren för drygt ett år sedan. Jag la byggplast och sedan golvspån flytande på reglarna. På det ett trägolv med klicksystem.
    Inget knarr och fungerar utmärkt.

3. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 278 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Jag tror att golvspånstillverkaren med limning menar när man i normalfallet lägger skivorna på träreglar, att limma mot stålreglar tror jag inte behövs och det går nog ändå inte att få den samverkansfunktion som man är ute efter i fallet med träreglar.

4. H
    Medlem · Västernorrland · 257 inlägg

hheheh

Medlem
    Om ni kollar Granabs instruktioner så har dom både alternativet att limma och skruva mot stålreglarna (utan plast) och att lägga spånet flytande ovanpå plast. Jag la precis som jtl spånet flytande ovanpå plast. Limmade såklart ihop spånskivorna så något knarr blir det inte.

5. P
    Medlem · Västerbotten · 2 inlägg

Pedrov

Medlem
    Tack för synpunkter. Jag kanske har varit för snabb i instruktionsläsandet, men tycker mig komma ihåg att Granab menar att givetvis ska limmas i spånskivesponten, men även att det ska limmas mot stålreglarna. Det finns även en video om detta på Youtube. Det kanske är av akademiskt värde dock.

6. H
    Medlem · Västernorrland · 257 inlägg

hheheh

Medlem
  7. H
    Medlem · 7 inlägg

hmunktell

Medlem
    Hur har det gått med era Granabgolv med plast efter alla dessa år? Är på g att göra samma resa snart och står och väger mellan billigare Granab eller träbaserade Subfloor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.