Har en klurig fråga som jag skulle vilja ha svar på.
Är snickare och driver egen verksamhet och har således lagt in många många golv genom åren. För några veckor sedan lade jag in ett parkettgolv i en villa. Brädorna har måtten 14x200x2900 mm och enligt tillverkaren skulle golvet limmas i skarvarna. Golvläggningen gick som en dröm och slutresultatet blev superbt.

Efter någon vecka upplevde man att golvet sviktade och gungade upp och ner då man gick på det. Golvet är monterat efter konstens alla regler med rörelsefogar mm. Hade ett oöppnat paket kvar och öppnade även detta och då visade det sig att golvbrädorna böjt sig på längden. Då jag la en golvbräda på golvet så var det ca 2-3 m luft under på mitten. Min slutsats blev då att om alla brädorna på golvet bågnat på samma sätt så är det ju inte konstigt om golvet känns sviktande.

Men vad kan orsaken vara?
Finns det möjlighet att den underliggande plywooden krympt men inte själva eklagret? Detta skulle ju kunna leda till att det spänner på undersidan och brädan reser sig......

Tacksam för tips och ideér

MVH / CK Svensson
 
Jag tror att det varit olika fukt i trät vid tillverkning. När det sedan torkar så krymper det olika och det som var fuktigast kanske var det som hamnade underst vilket fick till följd att det krympte mest och drog ihop sig så att hela tiljan bågnar. Det borde gå att reklamera utan problem.
 
Vissa golv levereras svagt konvexa med avsikt från tillverkaren, Kährs är ett sådant exempel. Dock ska detta inte göra att golvet upplevs som svampigt senare om det inte är något annat galet eller tillverkningsfel. Se deras beskrivning av det här

Flatböj
Vi strävar efter att tillverka bräderna något konvexa på längden, för
att göra golvet enkelt att lägga. En bräda med upp till 20 mm fl atböj
kan läggas utan att det påverkar det färdiga golvet. Glöm inte att
förskjuta tvärskarvarna enligt läggningsanvisningarna.
Vad var det för tillverkare av golvet och hur var det med toleranserna på undergolvet?
 
Hej!

Har precis lagt ett Kärshgolv och konstaterade samma sak när det lades, dvs att det här en svag bågform, upplever nu att det sviktar och man känner när man går förbi varandra, lägger det sig med tiden?

(Har självklart rätt rörelsemån till väggar etc)
 
B brygus skrev:
Hej!

Har precis lagt ett Kärshgolv och konstaterade samma sak när det lades, dvs att det här en svag bågform, upplever nu att det sviktar och man känner när man går förbi varandra, lägger det sig med tiden?

(Har självklart rätt rörelsemån till väggar etc)
Hej!
Jag har precis samma problem i hallen med mitt nylagda Kährsgolv. Hur har ditt golv blivit nu när det har gått ett par månader?
Mvh
 
M MaxOlsson7 skrev:
Hej!
Jag har precis samma problem i hallen med mitt nylagda Kährsgolv. Hur har ditt golv blivit nu när det har gått ett par månader?
Mvh
Har du lagt golvet med ändskarvar, eller du fick plats med hela längder?
Har du lagt det utan ändskarvar har du svaret där.

Här har du en tråd med samma problem som löstes med ändskarvar:
Kährs parkettgolv reser sig | Byggahus.se
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Har du lagt golvet med ändskarvar, eller du fick plats med hela längder?
Har du lagt det utan ändskarvar har du svaret där.

Här har du en tråd med samma problem som löstes med ändskarvar:
Kährs parkettgolv reser sig | Byggahus.se
Tusen tack för svaret och länken! Det verkar ju onekligen vara problemet att vi har lagt hela längder utan ändskarvar i hallen. Hade ändå snickaren som lade golvet på plats efter att golvet hade bågnat sig som sade att det "kommer lägga sig".
Bara att riva upp och lägga på nytt med ändskarvar. Tack igen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.