C
Christoffer Stenmark: Letar efter holländsk ruta att komplettera 1,7m2 i en klädkammare som ligger intill vårt sovrum. Läser på tarketts guide för läggning att man inte ska lägga hörn mot hörn på den kvadratiska delen. Förstår dock inte varför? Är det någon som har erfarenhet av detta och kan guida? Bifogar bild hur vårt originalgolv är lagt.
0 svar · 1,2k läst
·
J
jaakkimo: hello sorry that i use english. I am from finland and i want to information from platon mechanical ventilation floor. I thing in sweden you have longer experience those floors. I need to know long time experience. Like are 20 yers old floors still workin fine.
0 svar · 691 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är ett holländskt mönster som var modernt och vanligt på 60-talet. Exakt hur många stavar man hade åt de två hållen varierade. De parkettgolv med holländskt mönster som säljs idag brukar inte vara exakt likadana som golven på 50- och 60-talet utan ha en annan bredd och längd på brädorna förutom att mönstret kan vara lite annorlunda. Fiskbensmönster var inte vanligt
2 svar · 1,2k läst
·
G
Gnarpjohan: [citat] Moelven menar att massivt golv kan läggas flytande om det inte är större än 4x4m.* Som jag tolkar råden. 15mm furugolv kan läggas flytande på betongplatta om golvet är 4x4m eller mindre. 15mm furugolv kan skruvas på plywood för montering på betongplatta för golv större än 4x4m. I mitt fall ska furugolvet bland annat läggas i ett rum större än 4x4m. Enklaste lösningen
6 svar · 1,8k läst
K
kaffetorsk: [citat] Förstår. Kommer ha lite hjälp med rivningen av min bättre hälvft. Där rök den semestern :crysmile:
18 svar · 2,0k läst
tttomten
tttomten: När du slipat kan du fylla springorna med lack. men nåtning är snyggare(y)
3 svar · 537 läst
B
Byggare Bob 1966: Det vore bra att veta vad ditt problem är i krypgrunden ,vad har du för Sten,betong sockel ? Måste du upp med hela golvet ? En sänksåg sågar ca 10 mm från väggen . Sedan får då ta ett multiverktyg/såg i början -slutet efter sänksågen .Att lyckas bryta upp ett golv som lades om för 30 år sedan kommer säkert att leda till trasiga golvplankor .På den tiden spikades nog allt golv
2 svar · 976 läst
BirgitS
BirgitS: Grus/sand har en mycket bra ljuddämpande förmåga i och med att det är tungt, så det har varit vanligt i bjälklagren. Tycker jag gärna kan vara kvar. Är det uppvärmt utrymme under? I så fall behövs väl just ingen isolering för minska temperaturutjämning mellan de två våningsplanen.
1 svar · 659 läst
·
L
Lussekattis: Hej! Någon här som behandlat sin ekparkett med bona frost? Är ni nöjda? Ser så fint ut på bild men sitter här med en provplanka som vi upplever som aningen ”blå”.
0 svar · 643 läst
S
S_B_O: Jag behöver hjälp med ideer på hur jag ska laga den här golvskadan. När jag la golvet tunnade jag ut golvplattan för att ge plats åt elementrören. Det kändes som en chansning, men kanske hade det klarat sig om inte skohornet ramlat ner ett par gånger och knäckt det Tyvärr har jag inga golvolattor kvar. Så min tanke är att lägga någon tunn skiva ovanpå, fasa kanterna på den och
0 svar · 859 läst
·
M
Micke parkettläggare nr 1: [citat] Om 17 mm spånet kanske ligger på spånskivor med infälld värme då var ju den skivan med mattan bara som ett jämnt underlag för mattan Så då kan du ta bort den i så fall Sedan måste du lägga en byggfolie 0,2mm åldersbeständig,med överlappning minst 25 cm på den folien lägger du en aerolen 2-3mm, utan överlappning ovanpå det lägger du ditt parkettgolv flytande
3 svar · 2,3k läst
·
nino
nino: Det finns slitskikt att köpa hos golvbutiker, ca 5mm tjockt och 5-7cm x 20-30cm Då kan du såga till egna bitar och limma med nåt lämpligt lim. Du bör ju slipa golvet om du vill ha det riktigt bra, annars kan du kanske lacka bitarna löst, limma sen kanske lacka lite i skarven så du tätar igen lite
2 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det finns också foam med inbyggt plastskikt. Jag har för mig att en sån foam heter Tuplex.
2 svar · 2,0k läst
maah
maah: Ja masonit duger bra. Det är ju bra att ha till att jämna ut nivåskillnader med också.
3 svar · 1,4k läst
·
R
RichardRR: Har testat att olja det två första stegen med Osmo R9 halkskydd och upplever känns lagom. Var orolig först att det skulle kännas som sandpapper,
4 svar · 3,5k läst
K
kalj: [citat] [citat] Jag vet inte - jag ser inget om minimal brädlängd. När det gäller huvudfrågan: Jo det är klart att det avviker från deras idealbild, men det måste ju vara nåt som beror på rummets form? Jag förstår att det kan bli problem ifall man har två 25m² rum förbindna av en 70cm dörr, men här är vi ju rätt långt ifrån det.
5 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Okej, 20 cm isolering är ju bra :)
3 svar · 1,3k läst
K
kalj: Tack för alla svaren! Nu har jag slipat av med vilkelslip och diamantklinga. Det skar som smör men dammade utav bara helvete, men vi kan skärma av utrymmet så saneringen blev dräglig. Nu ska fylla ut lite sen är det klart. Fick tips på Bauhaus att husfix kan användas som bättringsspackel så kör nog på det. Sedan kanske det blir till att köra uppåt 10mm fix vid själva läggningen
5 svar · 3,3k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: Om någon läser detta och undrar hur det sedan blev kan jag säga att jag provade med en lätt fuktad fläcksuddare från ICA, deras eget märke. Och jag fullständigt häpnade över hur bra det fungerade! Rejäla fula gummimärken som suttit länge försvann helt med bara några minuters gnuggning.
5 svar · 3,1k läst
M
-MH-: OK, nu läste jag på påsen istället för i produktbladet... :rolleyes: [bild] [bild] Så, med mer vatten per säck blev det bättre. Nu gjorde jag också i tre lager där sista lagret blev 15-10 mm tjockt. Men inte riktigt så bra som jag trodde när jag la ut det, på något ställe blev det 3-4mm för högt, och något ställe 2mm för lågt. Svårt att se när man lägger ut om det är för
16 svar · 4,1k läst
·
Etnoy
Etnoy: Kan även intyga att detta är ett problem hos oss. Renoverade huset och lade Kährs matt borstat parkettgolv och sedan dess slits våra strumpor och barnens byxor otroligt fort. Aldrig varit med om något liknande. Det har gått ca 18 månader och det kanske är lite bättre men klädbudgeten har blivit oväntat hög.
32 svar · 13,5k läst
J
Jenny L: Hej alla Snälla, jag behöver hjälp med några tekniska frågor. Jag kommer att med hjälp av golvläggare limma massivt furugolv mot lättbetonggolv. lim kommer att användas av Casco -Parkett Elastiskt plus. Betonggolvet är nyligen slipat av golvläggaren. Se bilderna.Det finns fortfarande gamla limrest kvar under elementen. Mina frågor är: * Är det slipade betonggolvet klart för
0 svar · 940 läst
·
BirgitS
BirgitS: Normalt är foamen 2 eller 3 mm tjock så om golvet inte sviktar mer än 2-3 mm så kan det bero på det. Men då var det en dålig foam de valde.
4 svar · 2,0k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Man kan lägga ett nytt golv framför köksskåpen och sluta någonstans mellan sockeln och benen (om det är ett någorlunda modernt kök med lösa socklar).
4 svar · 1,2k läst
M
-MH-: Kräsen! :cool: Ring o kolla med dessa? https://www.vindobyggvaror.se/Produkter/Golv/Golv/Golvtra_gran_45_x_195_(185)_mm_OTORKAT?id=GOL045195G5
19 svar · 4,9k läst
krillek
krillek: Tack för tipsen, men de känns inte lika "seriösa" för industriändamål som jag vill minnas att Trelleborg var. I min lokala färgaffär säljer man något från Polyflor som heter Artigo Classic och Strong men det finns fler varianter. Klassade för offentlig miljö så de håller nog. https://polyflor.se/product/10_artigo-bs-strong/
4 svar · 1,7k läst
Annica Danielsson
Annica Danielsson: Stort tack för svar! Ja tänkte posta iväg ett prov på mattan i eftermiddag (även på kaklet).
2 svar · 2,0k läst
·
raveper
raveper: Renoverings spångolv typ 12mm och vinylklick
8 svar · 2,3k läst
·
B
bmw_ixen: [citat] Det var så länge sedan nu så jag minns knappt vilket projekt det var... Men jo, det blev nog Biltema. Golvet ligger där än iaf. Det blev nog snålt med fog på ett ställe, så där är det fog fritt och har nog varit så i några år...
15 svar · 21,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.