Golv
mrsnhp: Vi hade också marmoleum click i köket i förra huset. Det är snyggt och behagligt att gå på, men kan lätt få märken av tryck och skrap. Bl.a. lämnade kylskåpets fötter tydliga avtryck när vi under ett dygn hade flyttat ut det så att det inte stod på droppskyddet. När vi gick på visningar i jakt på nuvarande huset såg vi ett kök med oerhört repigt marmoleum-golv. Enligt
123asdfg: [citat] Okej tack för svar
Apol: Det var 10mm som behövde utjämnas på ena sidan rummet. Så det slutade med att jag flöt från lägsta punkten och utåt. Har också köpt Casco’s CementRapid för att jämna ut på de ställena där det inte blev helt plant. Så att det förhoppningsvis blir lättare att få microcementen på plats. Tack för hjälpen såhär långt!
Muthai: [citat] Jag skulle fråga den firma som sen ska slipa betongen. Beror säkert på hur mycket ballast du vill se osv.
BULTRAS: Hej, Visste någon vad det kostar att lägga flytspackel på ca 200m2 betong golv och kan någon rekommendera till mig något företag som kan göra jobbet så snabbt som möjligt? Tack på förhand!
Stabbsson: Förlåt att jag frågar i en gammal tråd.. Hur gick det för dig? Hur löste du problemet och har du haft problem med fukt
Happifejz: Jag köpte ett hus från 1938 i våras. Ett dödsbo som stått orört utan vatten och värme i två år. De senaste två veckorna har en knepig lukt dykt upp som jag märker mest när ytterdörren varit stängd, eller när jag ska sova och har den dörren stängd. Det luktar inte vad jag förknippar med mögel, utan en lite stickig men ändå rund doft. Har funderat på om något dött i väggen,
mexitegel: Spontant kan jag tänka mig att det är gamla oljefläckar som blöder när det blir varmt.
BirgitS: En del människor kommer inte att kunna svara på frågan om de har vänt sig 90 eller 180 grader i trappan när de kommer upp, dvs. de kommer inte ens att kunna veta om golvet ligger i samma riktning. Dessutom kommer de allra flesta inte ens att komma ihåg i vilken riktning golvet ligger eftersom det inte är något som de flesta lägger på minnet.
tergo: [citat] om det är 8-9 mm laminat så skall underlagsfoamet vara max 2mm tjock utjämning golv borde funka med lumppapp ca 1mm tjockt
Tokbyggarn: Tack för svar! Bra tips att använda sickel - tror du att man helt enkelt bara kan fylla på lite lack sen? Finns väl bara ett sätt att ta reda på det antar jag...
bjorsi: Golvet lagt, knapp någon lumpapp behövdes och ingen masonit, blir sätta lister till helgen. [bild] [bild] [bild]
George Omu: Hej, jag funderar på att sätta vattenburen golvvärme (direktverkande el idag). Det är en 70tals villa på 1plan. Platta på mark. Jag gör ett stambyte ny och rörmokaren rekommenderar att passa på Att byta till golvvärme. Finns det risk för fukt skador? vad bör jag tänka på? efter plattan är det reglar med tunn isolering sedan spångolv. Tanken är då att sätta spårat spångolv på
BSOD: Nåta golv kallas det, tror jag. Tror både nåtmassa eller fogmassa är ord för de produkter du söker. T.ex. denna: https://www.bauhaus.se/casco-golvfog-s40-ljust-tra?gclid=CjwKCAjw1YCkBhAOEiwA5aN4AX0jD4hVFyY_sipYYdktGtQYAw6LmJvUl-uqlpz0qdBt3K0_7CaSWBoCeVYQAvD_BwE (Har aldrig testat detta själv, vi böt golv istället).
Intelligence2: [citat] För att jag inte har någon plattsättare än helt enkelt, brukar vilja reda ut så mycket som möjligt innan jag begär in offerter etc. Men efter att ha kollat tjockleken på golvet är det nog dags!
Arbc: Håller på att slipa ekparkett. Ska sedan behandla det med hårdvaxolja. Ska bygga en innervägg mitt i rummet och skulle behöva få upp väggen så snart som möjligt. Går det att täcka det träerna golvet innan jag behandlar det för att sedan ta bort täckpapp när innerväggen är klar eller är det dumt? Har förstått att man inte ska täcka nybehandlat golv i upp mot två veckor.
BirgitS: Står det något sånt i läggningsinstruktionen? Det är ju i den Tarkett specificerar vad som behöver göras i anslutning till läggningen.
Carl Johansson: Det finns snabbhärdande betong om det är så att du har tidspress på dig, har för mig att ytan kan bearbetas resan samma dag. Men till den grunda ytan funkar det ypperligt med vanlig betong. Du kan blanda den till tjockare så blir den både hårdare och torkar lite snabbre.
Dashio: [citat] Vilket golv exakt har du? :)
Demmpa: Det är lättare att ge ett adekvat svar om man vet vilken produkt det gäller. Generellt skulle jag säga nej, flytspackel för inomhus fungerar inte i kallgarage. Man behöver veta vilket temperaturområde flytspacklet är gjort för. Temperaturen i vårt "kall"garage (har egentligen ingen värme på men det är isolerat) är det bara någon plusgrad i under vintern.
bjorsi: [citat] Spikade du masoniten eller la du den flytande?
Kärnvirke: Jaha, då börjar det bli dags med slipning av parkettgolvet. Tarkettgolvet har hållit bra i 20år men nu efter barn och hundar är det dags. Bra slipmån på mer än 3mm så inget behov av nytt golv. Men hur gör man detta bäst? Öppen planlösning med kök, vardagsrum och hall med sammanhängande golv utan skarvar och trösklar totalt ca 70kvm. 1) Någon som har slipat ett halvt golv i taget
Jonatan79: Använd klinkerfog, hårt ska det vara. Silikon eller annat tjafs drar åt sig smuts och blir snabbt fult.
Wajr: [citat] Hej och tack för svar! Ja vi har redan idag uppnått den brandklass som vi fått godkänt i startbeskedet, det är rätt många lager panel mm i taket på undervåningen. Men såklart är det ju ingen nackdel om brandskyddet blir ännu bättre. Tack för länkarna!