Ska till och lägga parkettgolv i hallen som har typ följande form (avstånden gäller, inte skalenligt! dörrhålet är för smalt på skissen):

Skiss av ett objekt med måttangivelser, handritad, teknisk ritning, design eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade tänkt lägga alltihop i ett sjok, men börjar jag läsa om expansionsfogar och dörröppningar och blir osäker ifall vi kommer få problem. Visst borde det funka att lägga allt tillsammans ifall vi har 8mm expansionsutrymme längs alla väggar? Eller är det dumt?

Redigerat:
K kalj skrev:
Visst gjorde det funka att lägga allt tillsammans ifall vi har 8mm expansionsutrymme längs alla väggar? Eller är det dumt?
borde funka,
golvpaketen ska ligga ett par dygn i huset innan läggningen

BirgitS
Vad står det i instruktionerna för golvet?
I en del fall är det minst 10 mm rörelsefog som gäller och då inte bara längs väggarna utan mot allt som sitter fast, rör till radiatorer t.ex.

Vet inte åt vilket håll du har tänkt att lägga men 1,5 m kan vara för smalt för att kunna lägga tvärs den delen.

Bra golvtillverkare har en kundtjänst som kan svara på om en viss läggning uppfyller instruktionerna, vilket ju avgör hur stor risken för problem är.

Såhär säger tillverkarens instruktion:
Bilden visar text på svenska om instruktioner för läggning av trägolv, inklusive tips om fogen och ändskarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tänkte lägga igenom hålet, dvs brädorna går vertikalt i min skiss.

BirgitS
Jag uppfattar det som att de ogillar det du vill göra, förutom om du limmar golvet mot underlaget.

Hur korta bitar får man ha, är det också 50 cm?
Rad 1: 95 cm brädbit + 50 cm bit = 145 cm längd (korridoren)
Rad 2 går inte att lägga utan att antingen första biten är 45 cm eller skarven bara är förskjuten 45 cm. Eller är det här start- och stoppbrädor kommer in?
Jag känner inte till sådana ordentligt.

K kalj skrev:
Såhär säger tillverkarens instruktion:
[bild]
Vi tänkte lägga tvärs hålet, dvs brädorna går vertikalt i min skiss.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag uppfattar det som att de ogillar det du vill göra, förutom om du limmar golvet mot underlaget.

Hur korta bitar får man ha, är det också 50 cm?
Rad 1: 95 cm brädbit + 50 cm bit = 145 cm längd (korridoren)
Rad 2 går inte att lägga utan att antingen första biten är 45 cm eller skarven bara är förskjuten 45 cm. Eller är det här start- och stoppbrädor kommer in?
Jag känner inte till sådana ordentligt.
Jag vet inte - jag ser inget om minimal brädlängd.

När det gäller huvudfrågan: Jo det är klart att det avviker från deras idealbild, men det måste ju vara nåt som beror på rummets form? Jag förstår att det kan bli problem ifall man har två 25m² rum förbindna av en 70cm dörr, men här är vi ju rätt långt ifrån det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.