4 886 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Var hitta billiga brädor för golv i lada?
Sida 1 av 2
Jag har en lada som är över hundra år gammal som jag nu har reparerat golvbjälkarna på. Fick också slänga ut 5-6 kvm ruttnade brädor som jag behöver ersätta. Vet inte riktigt vad jag ska leta efter och vad det finns för möjligheter att hitta något billigt.
De brädor som är kvar är antingen 4.5 cm tjocka eller ca 5.5-6cm tjocka. Där det är 4.5 cm så har det lyfts upp till samma höjd som de andra med en tunn list. Brädorna är förstås väldigt slitna, men fullt funktionsdugliga. Alla har not med fjäder.
Som ni förstår behöver jag inte direkt något sprillans nytt ekgolv, utan något enkelt för att få ett helt, stabilt och funktionsdugligt golv. Några förslag på vad jag ska söka efter?
De brädor som är kvar är antingen 4.5 cm tjocka eller ca 5.5-6cm tjocka. Där det är 4.5 cm så har det lyfts upp till samma höjd som de andra med en tunn list. Brädorna är förstås väldigt slitna, men fullt funktionsdugliga. Alla har not med fjäder.
Som ni förstår behöver jag inte direkt något sprillans nytt ekgolv, utan något enkelt för att få ett helt, stabilt och funktionsdugligt golv. Några förslag på vad jag ska söka efter?
Jag har en fräs, så jag kan fixa skåror själv. Funderar på att köra på 45mm tjockt, gör ju inte så mycket om det sviktar bara lite grann.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 804 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 804 inlägg
Asså nu tänker jag mig typ ett golv i en gammal loge.
Att då köpa regelvirke 45xXXX och sen fräsa sidorna med en typ 12mm pinnfräs. Köpa sen 12mm plywood eller annat valfritt material i 12mm som du kan såga i lämplig bredd som fjäder. Med anhåll på vanliga cirkelsågen går det rätt fort.
Att då köpa regelvirke 45xXXX och sen fräsa sidorna med en typ 12mm pinnfräs. Köpa sen 12mm plywood eller annat valfritt material i 12mm som du kan såga i lämplig bredd som fjäder. Med anhåll på vanliga cirkelsågen går det rätt fort.
Precis! Bra idé med plywooden, det borde ju duga fint tror jag.