Byggahus.se

S48 - Alternativa limmer?

1. O
    Medlem · 127 inlägg
    Ska limma golvips mot golvspån som underlag för golvvärme och klinkers. De "kunniga" säger att man egentligen ska använda Ardex S48 men att det är jäkligt dyrt. På Bauhaus blev jag rekomenderad att använda Kerafix kakellim. Ngn som har några erfarenheter?

Ska även limma och skruva golvspånet mot underliggande betongreglar. Tänkte använda mig av Byggmax sättlim. Ngn som provat detta?

Tacksam för tankar och ideer.

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: S48 - Alternativa limmer?

Är det ett badrum? Annars går det bra att skruva.
    Ska du spackla in golvvärme över hela ytan så ligger det ju också ett lager spackel som hindrar skruvarna från att krypa upp och punktera tätskiktet.

3. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Ardex S48 har man ju oftast för att de styvar upp ett cc600-bjälklag och tillhörande spånskivor till samma böjstyvhet som ett cc300-bjälklag.

Jag vill minnas att LIP har ett lim som har samma egenskaper.

Ibland undrar man ju om S48 är rent colombianskt heroin - dyrt som attan är det. Dessutom går det år mellan 1,5 - 1,9 kilo/kvm har jag för mej.

Edit: surfade lite och fann produkten på LIPs websajt. LIP Flexicol heter det:
    http://lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/flexicol.pdf

och här finner du info om Ardex S48:
    http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/s48.pdf

4. O
    Medlem · 127 inlägg

Tack för svar. Det är i hallen jag ska lägga golvet.

Jag hittade ett produktblad på Kerafix kakellim där det står att det är till för att sätta gipsskivor på väggar. Vidare står det att underlaget kan vara betong, fibercement eller gips och att sugande underlag ska förbehandlas. Jag ska ju limma mot golvspån och den är ju sugande. Sen är det ju faktiskt ett golv jag ska limma, ingen vägg. Hmm.. vad har Bauhaus lurat på mig???

Vet ni ngn som säljer LIP i Västerås?

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 486 inlägg

MathiasS

Medlem

www.sigro.se säljer LIP och kan säkert skicka paket ända bort till Västerås!

6. O
    Medlem · 127 inlägg

Tack för tipset!

Skulle ju dock vara enklare att köpa från ngn lokal handlare. Ngn som har erfarenhet av produkter som rekomenderas från ngn större kedja som K-rauta, Silvan, Bauhaus, Byggmax? Ngn av dessa måste väl kunna leverera detta?!

7. Fasting65

Fasting65

Medlem

Tja, i princip vilket kakelfix/lim som helst lär nog sätta fast gipsskivan mot underlaget så länge du primat före. Frågan är ju om du måste styva upp bjälklaget till motsvarande cc300 eller ifall ditt underlag är OK som det är. Det är ju DÅ som LIP/Ardex är så bra.

8. O
    Medlem · 127 inlägg

Jag har lagt till golvreglar vilket ger mig cc30. Det kanske bara är att tuta och köra..

Varför måste man prima? Det borde väl finnas golvlim som är gjorda för detta utan att man ska behöva slabba med flera olika produkter!?

9. Fasting65

Fasting65

Medlem

Tja, jag tror vissa limmer kräver primning.

Oavsett.... jag var på brädgården idag och skulle köpa en säck dyr-Ardex. Döm om min förvåning när han sa att Maxit nu har ett konkurrerande lim som också har de uppstyvande egenskaperna. Kostade hälften så mycket som Ardex S48. Produkten heter Serpo 616 Multi Max.

10. O
    Medlem · 127 inlägg

Jag kontaktade Christer Jonsson på Kiilto och han svarade så här:

"Precis som du är inne på kan golvgipsen limmas med Kiilto Kerafix.
    Däremot är det viktigt att keramiken sätts med ett cementbaserat fix, ex Kiilto Flexfix.

Vidare är beskrivningen om väggar och primning också korrekt, men den anvisningen avser sättning av plattor, ej limning av gips. Vid limning gips mot spån behöver spånet ej primas"

Så nu känns det uträtt.

11. O
    Medlem · 127 inlägg

Ung vad kostar S48 och vad kostar 616? kan vara intressant att veta för framtida badrum. Kerafix Kakellim kostar 399 för 10kg.

12. Fasting65

Fasting65

Medlem

På det stället jag handlar på så kostade prylarna som följer:
    5 kilo ardex låg på drygt 300 spänn plus moms...minus rabatt.
    9 kilo serpo kostade drygt 300 spänn plus moms....minus rabatt.

13. B
    Medlem · Västra Götaland · 37 inlägg

bmw_ixen

Medlem
    Lyfter tråden lite... :)
    Nu kostar det 599-ich för bägge 5kg och 9kg. Kommer köpa Biltemas tror jag som kostar 219kr för 20kg.
    Hur stor skillnad kan det vara... :-O

M.v.h.
    /Stefan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.