Springer till nya huset och försöker komma underfund med hur angripa alla projekt. En del vill jag göra själv men en hel del hinns inte, utan det får plånboken ta. 60 talet när den var som bäst, murad suterräng, gick åt en mängd gråsuggor. Hultsfredshus är det visst.
Vill öppna mellan kök och vardagsrum med en parskjutdörr och vill passa in gamla trägolvet vidare, men får inte fram typen av golv. Vet ej om det får kallas Holländsk eller någon variant av 2stavs rutmönster, hoppas någon av er med mer erfarenhet av gamla golv kan flika in.
Vill öppna mellan kök och vardagsrum med en parskjutdörr och vill passa in gamla trägolvet vidare, men får inte fram typen av golv. Vet ej om det får kallas Holländsk eller någon variant av 2stavs rutmönster, hoppas någon av er med mer erfarenhet av gamla golv kan flika in.
En riktig golvläggare kan lösa det är mönstret med stavparkett som limas eller spikas i samma mönstret. Det kanske kan vara svårt och/eller dyrt att få tag på exakt samma dimension på stav, men det kanske går att leva med viss avvikelse. Går förstås även att göra själv om man är lite händig, har rätt maskiner, och stort tålamod.
Eftersom det ändå handlar om två rum, som avdelas med pardörr, tycker jag att man även kan överväga annat mönster i nya delen. Tex fiskben. Viktigt enligt mig är att hålla samma träslag och behandling.
Eftersom det ändå handlar om två rum, som avdelas med pardörr, tycker jag att man även kan överväga annat mönster i nya delen. Tex fiskben. Viktigt enligt mig är att hålla samma träslag och behandling.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det är ett holländskt mönster som var modernt och vanligt på 60-talet. Exakt hur många stavar man hade åt de två hållen varierade. De parkettgolv med holländskt mönster som säljs idag brukar inte vara exakt likadana som golven på 50- och 60-talet utan ha en annan bredd och längd på brädorna förutom att mönstret kan vara lite annorlunda.D Denan353 skrev:
Fiskbensmönster var inte vanligt på 60-talet utan de flesta ansåg då att det var omodernt.
Klicka här för att svara