Byggahus.se

Eternitskiva eller Gipsskiva?

1. Max1985
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag har ett hus som är byggt 1949 och vi hade eternitskivor i vårt pannrum som vi har tagit bort med hjälp av en godkänd saneringsfirma.

Men vi uppmärksammade efter saneringen att på dörren (insidan) till pannrummet så satt den en nästa lika stor skiva som dörren (målad) som ser ut som en gipsskiva (cirka 1 cm tjock). Skivan är tillräckligt mjuk för att kunna skära i den med kniv och det är som ett vitt pulver när man skär i det med kniven.

Anledningen jag fråga är att vår hantverkare (som gör om vår källare) har kapat nedre delen av dörren och damma upp en massa. Jag hade helt enkelt glömt bort skivan på dörren. Han sa att det var gips eftersom han kunde se "ränder" på skivan (förstod inte riktigt vad han menade).

Men nu har jag blivit riktigt nojig och osäker på denna skivan.
    Någon som har någon erfarenhet om just vilken typ av material man använder för dörrar till gamla pannrum eller om ni tror att det är gips baserat på ovanstående information. Tack på förhand Max

2. J
    Medlem · Nivå 11
    Troligtvis en gipsskiva som tillkommit för att en sotare sagt något, pannrummet på den tiden skulle vara en egen brandcell

3. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Just därför är det vanligt med asbestskivor som brandskydd på dörren. Så har jag, men uppenbarligen inte du.