Jag var hos golvmästarna och dom sa att man skulle spackla hålen och sen lägga en ny matta ovanför, så då får jag väl göra det. Är det någonting mer som jag kan göra i förebyggande syfte?

Det var alltså limmet som mattan var limmad med som innehöll asbest?

Ärligt talat så vet jag inte. Limmet var ju inte svart så jag tänkte att det inte var det, kanske att det inte funkar så. Men vi kommer att täcka över allt, för säkerhets skull. Borde man investera i en luftrenare? Funkar dom mot asbest fiber?

Staffans2000
Gör inte det. Ju mer luft du blåser runt i rummet desto större risk för spridning av de små fibrerna. I ditt fall är jag övertygad att ett minskat agerande är bättre än ett ökat! Det är nog klokt att du och fadren pratar om din oro med tanke på det fortsatta renoveringsarbetet. Vad tycker han om dina försiktighetsåtgärder? Är det mycket mer som skall renoveras, bör du och farsan fundera på om det är värt det med tanke på den oro du genomlider.

Vänliga hälsningar

Staffan

Vi kommer nog inte rubba någonting som redan sitter i grunden. Saken är den att huset är trasigt och det måste renoveras. Dock så kommer vi nog att bara ''lägga till'' och inte riva i något. Jag känner mig inte direkt orolig just nu men vill bara veta om det är något man kan göra för den fiber som eventuellt har tagit sig ut?

Ett riktigt riktigt sent svar kommer här!

Hoppas allt har gått bra med renoveringarna.
Jag jobbar som asbestsanerare och synd att jag inte såg inlägget tidigare, det där är en typisk asbestmatta och själva asbesten sitter i det undre lagret, alltså det "vita" skiktet.
För nördinfo så är det hög halt asbest i det lagret, så därför blir ju också limmet kontaminerat.

M Matte84 skrev:
Ett riktigt riktigt sent svar kommer här!

Hoppas allt har gått bra med renoveringarna.
Jag jobbar som asbestsanerare och synd att jag inte såg inlägget tidigare, det där är en typisk asbestmatta och själva asbesten sitter i det undre lagret, alltså det "vita" skiktet.
För nördinfo så är det hög halt asbest i det lagret, så därför blir ju också limmet kontaminerat.
Allt har gått bra, vi satte bara en ny matta ovanpå. Lite synd att man slitit ut sådana mattor från huset förut innan man kände till det här men man lär sig under livets gång. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.