tommib
A andersda skrev:
Förlåt men skrev inte jag att tapeter bara stoppar gasen?
Det är riktigt. Men eftersom gasen är upphov till den problematiska strålningen så stoppas även den. Iofs dåligt eftersom det är svårt att få tapeterna helt täta, men ändå. På det sättet du skrev kan man tolka det som att gasen och strålningen är separata i fallet med radon.

Tack för all tips om radon. Blev husägare precis i fredags. Så när jag flyttar in ska jag ser över ventilationen. Ska man verkligen satsa direkt på en ftx system. Eller ska man ta ditt nån från ventilation företag som ska gå igenom huset. Kanske räcker med tillluft i alla rum samt pax system i toalett och källare. Försöker spara in lite pengar

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L
Ta dit några olika firmor som får tala om vad som behövs och kanske vad det skulle kosta , det är ju gratis med offerter , då får du en indikation på vad som behövs för åtgärd

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ett tips är att ta dit både en radonsaneringsfirma och en vanlig ventfirma och se vad de säger. En riktig radonsaneringsfirma har också instrument för gammamätning mm och kan berätta om det föreligger markradon eller inte. Samtidigt kan en normal ventfirma ge dig rekommendationer för hur du ska hantera ventilationen i övrigt.

K KjellTimell skrev:
Ring kommunen och fråga om det finns äldre radonmätningsprotokoll. Ibland har dom kopior på mätningar som gjorts för en fastighet.

Radonkonsulter är ofta inte helt opartiska, dom säljer ofta också utrustning och då ofta i olika steg. Vissa kommuner har geigermätare för utlåning, annars kan du hyra en, och på så vis mäta strålningen från väggarna och bedöma om det rör sig låg, mellan eller högstrålande blåbetong.

Se det hela två steg längre, har huset tidigare haft ved eldning och nu sitter där en värmepump? Dvs står murstocken kall och självdraget är ovefintligt? Då kan det ju vara värt i dubbel bemärkelse att installera ett FTX, dels får du kontroll över radonet men också säkerställer du bra ventilation som Ni och huset mår bra av.

Jag gick från 680 Bq till 70 Bq, genom installation av FTX i en blåbetong/bergvärme -hus, gjorde jobbet själv och landade på 50kkr, och då snålade jag inte in på något. SÅ ett 150 Bq hus med självdrag hade jag inte nojjat över. :)
Va det svårt att göra de själv ?

BirgitS
J Joysep86 skrev:
Va det svårt att göra de själv ?
Om du menar att göra en radonmätning så är det mycket enkelt för man får hem några dosor från mätföretaget som man lägger på lämpliga ställen i huset, väntar det antal dagar som företaget har skrivit i anvisningarna och sen skickar man in dosorna.

Haha , nej menade själva saneringen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.