Magnus E K
Den här tråden började som ett sidospår i tråden Återvinning av regnvatten.
https://www.byggahus.se/forum/threads/atervinning-av-regnvatten.352256/
/Moderator
—————

Att spola toaletterna på ett smidigt sätt lär kräva en massa rördragning och ombyggnad som antagligen är sämre för miljön än att fortsätta spola som vanligt. Fast med gamla hederliga toaletter går det ju att lyfta av tanklocket och fylla på manuellt från hink.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
T
Låter vettigt?! Låter vansinne skulle jag säga!

Kan ni utveckla hur ni tror att detta skulle gynna miljön? Producera och frakta en plasttank samt rör för att spara några kubikmeter vatten i året! Hur skulle det någonsing kunna kompensera den marginella elkonsumtion som vattendistibutören har för att pumpa dessa kubikmeter!?

Trolltråd? Anmäld i alla fall...

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Låter vettigt?! Låter vansinne skulle jag säga!

Kan ni utveckla hur ni tror att detta skulle gynna miljön? Producera och frakta en plasttank samt rör för att spara några kubikmeter vatten i året! Hur skulle det någonsing kunna kompensera den marginella elkonsumtion som vattendistibutören har för att pumpa dessa kubikmeter!?

Trolltråd? Anmäld i alla fall...
Hur vet du att de inte tar vatten från egen brunn?

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Hur vet du att de inte tar vatten från egen brunn?
Vad skulle skillnaden vara att ta vatten från brunnen eller från tanken?
Mycket märklig tråd detta.

X xLnT skrev:
Du kanske inte har hört att många som tar vatten från egen brunn har problem med att de sinar.

• Gilla
Yom och 5 till
  • Laddar…
T
Heij83 Heij83 skrev:
Troll??
Varför skulle frågan inte vara seriös?
Har man egen brunn som riskerar att sina så är det vansinne att spola med färskvatten om man kan lösa det på annat bra sätt.

Tycker det är en väldigt bra fråga.
Nu framkommer det ju inte alls att trådskaparen har en egen brunn som håller på att sina. Jag antar att trådskaparen har, precis som den överhängande majoritet av alla husägaren, en extern vattendistibutör som inte har brist på råvatten. Under de förutsättningarna är det ett miljömässigt vansinne att bygga en separat konstruktion där man använder regnvatten för att spola i toaletterna.

Som projekt i sig är det väl inget att säga om - har man inget annat att göra kan man väl bygga precis vad som helst. Men försök hålla miljödebatten på en vetenskaplig och konstuktiv nivå.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
F
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man kanske får koppla på en ventil på ledningen bara som man vrider om till dricksvatten vid behov.

[bild]
Då är det väl sundare med automatisk matning direkt till tanken som nämndes tidigare i tråden.

För många år sen såg jag nåt hus utomlands (Tyskland tror jag) byggt endast för att visa på vad som gick att göra miljjömässigt. En sak var just regnsamlare och tank på taket. Egentryck fyllde skitstolen.

Jag tror det är ekonomiskt och miljömässigt tveksamt i Sverige faktiskt. Däremot skulle jag vilja ha en plasttank att gräva ner i sluttningen bakom garaget och samla regnvatten från garaget för att vattna med. Men det faller på att det är åt helsicke för dyrt att få tag i tankar.

• Gilla
Apple68 och 1 till
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Du kanske inte har hört att många som tar vatten från egen brunn har problem med att de sinar.
Brunnen sinar ju inte för att du spolar i toaletten, oavsett hur ofta du är magsjuk.
Det är ju bara löjligt att man skulle sätta en 5kbm tank på tomten för att tro att man förhindrar sin brunn att sina. Och dessutom tro man gör miljön en tjänst på kuppen.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Tror knappast att det här är rimligt miljömässigt för hus som redan är byggda. Vad som ev. skulle vara en vinst är att se över hur man kan återvinna vatten i framtida bostäder.
Återvinna vatten från vasken och duschen till att spola i toaletten till exempel. För att få bärighet i det hela både ekonomiskt och miljömässigt tror jag dock att det bör göras på ett större plan än en enskild villa.

T
Generellt sett: Var skulle miljövinsten överhuvudtaget finnas att ta regnvatten tillvara?

Nu igen - pratar jag om fastigheter kopplade till det lokala vattendistributionsbolaget. All infrastruktur måste ju naturligtvis ändå fortfarande existera och underhållas; allt ifrån råvattenreservoarer till vattenmätare i husen. Inte ens pumpkostanden som vattenbolaget har sparas ju in, eftersom regnvattnet ändå måste pumpas in i huset! Jag påstår att detta i de allra flesta fall är en miljö-O-gärning!

Jag vet att ni lokalt har några områden i Sverige som har problem med råvattentillgången. Men där borde man ju istället försöka lösa problemet och inte lösa konsekvenser av problemet.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T
S segv skrev:
Har själv köpt två IBC-tankar där jag samlar upp vattnet efter infiltrationsbädden. Använder det för bevattning. Ett måste de senaste två somrarna, eftersom jag har en grävd brunn. Jag älskar mina två ton vatten. Känner mig så rik! :) Att tänka på är att det behövs el och pumpar för att kunna använda det effektivt. Och för bevattning av tex gräsmatta är några ton nästan ingenting. Ett ton räcker till att vattna femtio kvadratmeter gräs en gång... Så jag använder mitt vatten till buskar och liknande och har gjort om gräsmattorna till äng. Det senare rekomenderas starkt. Kräver ingen bevattning, ingen näring, nästan inget jobb och ger ett myller av fjärilar, trollsländor och annat ljuvligt sommarliv och det är löjligt lätt att bara sitta ner en timme och bara vara på en blomsteräng.
Precis - som projekt har jag inget att säga emot. Säkert roligt att genomföra och njuta av sedan. Men miljömässigt är det garanterat ingen höjdare.

Jag anlade en ca 2.500m3 gräsmatta nu i sommar och funderade hur jag skulle göra med bevattningen. Inget regn fanns på 10-dygnsprognosen och jag funderade att köpa bevattningspump+slang och använda havsvatten. Men en snabb kalkyl gjorde att jag insåg hur enormt idiotiskt rent ekonomist och miljömässigt detta skulle vara så jag vattnade med extremt prima dricksvatten istället. I särklass den mest miljövänliga lösningen. I slutändan till en kostnad motsvarande två öl på krogen..

Finns tankar och bilder i tråden "Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?":

https://www.byggahus.se/forum/threa...ever-jag-goera-nu.342415/page-26#post-3392534

• Gilla
Fiano1
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Saker brukar vara märkliga när man inte har kunskap om saker.
Söker du på brunn sinar så tror jag du får några träffar från detta och förra året.
Men än så behöver du inte förstå.

• Gilla
segv
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Saker brukar vara märkliga när man inte har kunskap om saker.
Söker du på brunn sinar så tror jag du får några träffar från detta och förra året.
Men än så behöver du inte förstå.
Jag bor på gård och har egen brunn, men om du känner att du kan förklara hur uppsamlat regnvatten skulle göra mer nytta i 5kb tank istället för att återföras till grundvattnet får du gärna göra det.
5kbm vatten är ingenting i sammanhanget.

Redogör gärna hur du lever och vilken nytta ditt uppsamlade regnvatten har.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag bor på gård och har egen brunn, men om du känner att du kan förklara hur uppsamlat regnvatten skulle göra mer nytta i 5kb tank istället för att återföras till grundvattnet får du gärna göra det.
5kbm vatten är ingenting i sammanhanget.

Redogör gärna hur du lever och vilken nytta ditt uppsamlade regnvatten har.
Under de 2 senaste somrarna så skulle inte om det regnar återföra något vatten till grundvattnet. Det hoppas jag du själv inser.
Men om man fångar upp detta vatten och kan välja vilka växter som ska få vattnet eller om man ska spola med det så kan man använda vattnet mer effektivt än att det skulle fördelas jämnt över marken.
Tråden handlar inte om din brunn utan om regnvatten.
Min brunn kan jag pumpa ca 2 kubik ur denna sommaren innan den var tom och tog ca ett dygn att fylla igen.
Förra året så när det var som sämst så var det nödbevattning av trädgårdsland och hushåll som fick vatten.
Hade ca 1 kubik per dygn då att använda.
Vanliga sommrar så upplever jag inget problem och egentligen inte heller denna. Men det handlar inte om mitt vatten heller.
Utan om att inte "belasta" rent vatten om man inte måste. Om du inte missat det så har det varit bevattningsförbud på många håll. Vill man hålla liv i krukväxter så räcker 5 kubik ett bra tag. Likaså om man ska spola i toaletten med det.
Man får inte glömma att även om rör har en miljöpåverkan så har renat vatten det med.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Men herregud, det säger väl sig självt att det finns enstaka fall, som med allt annat.
Man kan lika bra säga att ni duschar för mycket då, eller tvättar/diskar för ofta.
För ofta? Inget görs för ofta. Dock är toavattnet enklast att ersätta med icke dricksvatten. Av flera skäl.

• Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.