7 154 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Börja återvinna regnvatten i befintligt hus - miljövinst?
TS inledde inlägget med att denne ville samla regnvatten för att kunna spola toaletten. Jag skulle vilja se den jämförelsen map total miljöpåverkan eftersom TS behöver dubbla rördragningen av kopparrör, sannolikt pumpar och filter, tankar osv.
Tror TS att dessa saker tillverkas utan miljöpåverkan?
Tror TS att dessa saker tillverkas utan miljöpåverkan?
Det är väl det som irriterar här. Det var tydligen "lyx" att spola med dricksvatten. Jag påstår det är lyx att köpa tank, trycksättningspump och rör för bara sakens skull! Visst alla har vi våra projekt och det är väl inget att säga om, men då man går och tror att en miljövinst uppstår genom att inhandla en massa saker så blir man ju på riktigt rejält uppgiven. Det är ju som man skulle tro att man gör miljön en gärning genom att förstora terassen... Man blir ju mörkrädd och uppgiven då sådana människor t.o.m. letat sig upp i ledande politiska organ.N Noseone skrev:
Det enda stället där man eventuellt kan få en marginell inbesparing av jordens resurser totalt sätt så är väl elförbrukningen? Nu känner jag inte till hur ett normalstort vattendistributionsbolag pumpar och trycksätter vattnet och om det sker flera gånger? Jämfört med en halvbillig Kina-pump som TS antagligen köper så är det hugget som stucket vilket som är effektivare skulle jag anta. Men oberoende så kommer ju aldrig dom kWh att väga upp för produktionen av allt material...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Äsch vad ni krånglar till det!N Noseone skrev:
Ställ en tunna på fyra ben så den kommer en meter upp så fylls toalettankarna med självfall.
Och en enkel sil är väl en enkel sak att ordna.
Samt ett par plaströr, en till varje toastol. Inget högt tryck = ingen avancerad rördragning krävs.
Klicka här för att svara