Hej! Upptäckte nyss dessa rackare i vår nyrenoverade källare. Allt organiskt material är utrivet och tak, väggar o golv är nymålat. Har aldrig sett denna typ av larver förut och hittar inga liknande när jag Googlar.
Storleken är ca 15mm ,svarta på ovansidan och lite ljusare på undersidan.
Med en liten svans ?baktill.
Någon som känner igen dessa och vet vad det är för något?

• Svart larv ca 15mm med ljusare undersida upptäckt i nymålad källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråsuggor. De är beroende av fukt eftersom de andas med gälar. Helt ofarliga, förstör ingenting och är samtidigt fantastiska på äta annan ohyra. Lite som husspindlar.

Men dessa är ju svarta utan antenner och ben?

Creepy shit!

H hjalle74 skrev:
Creepy shit!
Ja och de rackarna betalar ingen hyra heller

• Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Men dessa är ju svarta utan antenner och ben?
De har väl ansett det vara en bra kamoflagefärg. De ändrar färg efter omgivningen.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De har väl ansett det vara en bra kamoflagefärg. De ändrar färg efter omgivningen.
Hahahaha då är de jättedumma i min källare med ljusgrått golv..

Luftfuktighet 60% ska jag sänka den mer?

• Panoramavy över ett ordnat förrådsrum med hyllor fyllda med förvaringslådor och hushållsartiklar.
BirgitS
De kan ha råkat komma in genom en springa vid fönstret så blir det inte många gråsuggor inne skulle jag inte göra något. Utan mat i form av döda växter/djur lär de ju inte överleva.

Tillägg:
Apropå färgen:
Porcellio scaber är också en av våra vanligaste arter. Den är rent mörkgrå med en finknölig, skrovlig ryggyta. Båda dessa arter hör till den mänskliga kulturens följeslagare och har spritts till flera världsdelar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gråsuggor

Redigerat:
  • Gilla
Mimlan
  • Laddar…
Jag tycker de rör sig som larver snarare än gråsuggor.

Staffans2000
Vad det än är för några gynnare, är det bara för TS att bära ut dom i trädgården, så är "problemet" löst.

U under_construction skrev:
Det ser ut som larver till bålgetingblomflugan.
[länk]

Finns även på byggahus.
[länk]
Stämmer!
Om man bemödade sig med att titta på filmen :rolleyes: såg man ju att det var en larv och inte en gråsugga.

• Gilla
Mimlan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad det än är för några gynnare, är det bara för TS att bära ut dom i trädgården, så är "problemet" löst.
Förvisso men de dyker upp fler snyltgäster...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.