D
Hittade ett par rör i en vägg som inte används och såg att det var en vit massa på röret. Det som gör mig lite förvirrad är att det sitter på ett helt rakt rör.
Något man vågar kapa själv om man blöter ner det?

• Ett rakt rör i en vägg med vit massa och omgivet av isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske gips, beroende på årtal. OM du ska ta bort hela röret med ett eller flera kap är det bra att blöta det först och använd dubbla kroppskondomer, ansiktsmask och en sånna dära dräkt som dom har i Outbreak i farozonen ;=)

Misstänker starkt asbest, utan att ta prov vet ingen säkert dock. Ett prov kostar runt 500:- så är väl värt pengarna.
Jobbar själv med bla. asbestsanering och vi har flera gånger stött på värmerör som liknar ditt, det verkar som om man strukit på asbestisoleringen på hela rören. Detta har vi funnit i byggnader främst byggda 1920 - 50, men det spelar ju mindre roll.

Om du ska hantera rören själv tycker jag att du ska läsa på ordentligt om metoder, du riskerar att sprida asbest i ditt eget hem vilket du knappast vill. Asbestfibrer varken syns eller luktar så fel hanterat kan du få asbest spridd i bostaden som kan finnas kvar där mycket länge och är mycket svårt att bli av med.

Du kan och får som privatperson hantera asbestrivning själv, men jag uppmanar dig alltså att ta det seriöst och inte gambla.
Lycka till!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det vita längst in är definitivt asbest. Har lika dant hemma hos mig... Varför man har lindat det där vet jag inte, men det fanns säkert nån bra tanke från början...
Jag har kapat upp rören i lagom längder och burit ut dom.

• Gilla
kest
  • Laddar…
D
Tack för svaren, Huset är från 30-talet men har för mig att dom hade ett kök på övervåningen runt 60 talet så det nog säkert asbest.
Har kollat runt lite i huset idag och det ser ut som det är asbest även i alla mina värme rör, inklusive alla raka sträckor. Dom verkar inte ha snålat med det iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.