Hur kallt? Daggpunkten ligger på runt 9-10 grader vid 20c och 50%rf, så kommer du ner mot det finns det ju risk att det fäller utM Masthugg skrev:
Är det tegelfasad på utsidan?T Turbma skrev:
När är huset byggt?
Är fönsterna utbytta?
Nu i helgen så upptäckte jag att vår tegelfasad läckte in vatten på ett ställe, har ägt huset i 12 år å inte märkt det tidigare. Men nu i efterhand så ser jag spår efter flera tidigare läckage, huset är från -69.
Det läcker in genom ”ventilationsöppningarna” som är mellan vissa tegelstenar (kortändan), dessa öppningar är för att ventilera ut fukten i luftutrymmet bakom teglet. Öppningen är ca 0,5-1m över där vattnet kommer fram.
Det är nu när det har varit slagregn som det har läckt igenom.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Har sett en del gamla tegelhus med nya fönster där de satt fönstret för långt ut i fasaden. Då stoppas kondens/läckage på väg ned genom luftspalten upp av fönstret som sitter i vägen . Brukar bli dropp på insidan då. Väldigt lite att göra.
Det är putsad fasad tror jag, skrovlig och hård yta iallafall. Ja det är precis som du beskriver det, upptäckte läckaget för nån vecka sen när det var slagregn men det ser ut som att det har läckt på samma ställe tidigare för det är bortskavt en del där (inte sett detta förrän nu).Demmpa skrev:
Är det tegelfasad på utsidan?
När är huset byggt?
Är fönsterna utbytta?
Nu i helgen så upptäckte jag att vår tegelfasad läckte in vatten på ett ställe, har ägt huset i 12 år å inte märkt det tidigare. Men nu i efterhand så ser jag spår efter flera tidigare läckage, huset är från -69.
Det läcker in genom ”ventilationsöppningarna” som är mellan vissa tegelstenar (kortändan), dessa öppningar är för att ventilera ut fukten i luftutrymmet bakom teglet. Öppningen är ca 0,5-1m över där vattnet kommer fram.
Det är nu när det har varit slagregn som det har läckt igenom.
Klicka här för att svara