Hej,

Vi funderar på att införskaffa en 5kbm vattentank för återvinning av regnvatten. Denna är tänkt till toalettspolning och bevattning. Mycket för miljöns skull och mycket för att det känns väldigt lyxigt att spola toaletter med dricksvatten.

Är det någon som gjort detta och vad har ni gjort för kloka val och mindre bra val som ni ångrar?

Tacksam för alla tankar och funderingar kring detta.

Med vänlig hälsning
Fia

• Gilla
  • Haha
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Fiano1 Fiano1 skrev:
Vi funderar på att införskaffa en 5kbm vattentank för återvinning av regnvatten. Denna är tänkt till toalettspolning och bevattning.
Det låter vettigt, och jag har haft liknande funderingar, i alla fall på et teoretiskt plan.
Det känns ju rätt onödigt att t.ex. spola toaletterna med det renaste vi har, dricksvatten.

Och så mycket extra rördragning borde väl inte behövas, två rör till toaletterna och en pump bara.
10 mm regn på halva vårt tak = 600 liter vatten. Det skulle räcka till rätt många spolningar.

• Gilla
Fiano1 och 1 till
  • Laddar…
Helt klart en vettig fundering.
Problemen som uppkommer är just hur man räknar på om det är en bra miljömässig investering.
Men det finns ju en annan aspekt... kan man spara vatten under en sommar med torka så kanske det redan går att räkna hem investeringen.

Miljömässigt bara för att spara vatten blir lite abstrakt eftersom man inte förbrukar vattnet i de långa loppet.

Heij83
Vi hade precis samma funderingar vid vårt nybygge men släppte idén då det skulle bli för komplicerat.
Vi ville göra det för att spara vatten då vi ska ha egen brunn, så jag tror nog att frågan är seröst ställd.

Tips på hur man kan tänka sig göra det.
Toaletten får ha en egen matning från tanken, tanken fylls från stuprör. Du får ha en nivåvakt i tanken och skulle nivån bli för låg så har man kopplat tanken till färskvatten som kan pumpa i säg 100 liter åt gången tills tanken fylls med regnvatten igen.

Hade varit kul att se om du går vidare med din idé.

Heij83
T Turbo_Tail skrev:
Låter vettigt?! Låter vansinne skulle jag säga!

Kan ni utveckla hur ni tror att detta skulle gynna miljön? Producera och frakta en plasttank samt rör för att spara några kubikmeter vatten i året! Hur skulle det någonsing kunna kompensera den marginella elkonsumtion som vattendistibutören har för att pumpa dessa kubikmeter!?

Trolltråd? Anmäld i alla fall...
Troll??
Varför skulle frågan inte vara seriös?
Har man egen brunn som riskerar att sina så är det vansinne att spola med färskvatten om man kan lösa det på annat bra sätt.

Tycker det är en väldigt bra fråga.

• Gilla
Vdklyven
  • Laddar…
Det som behövs är en tank, rör till tanken, en pump med filter och att dra nya rör till toaletterna. Det är inte speciellt krångligt men tanken kommer behöva rensas från löv och bös som kommer med regnvattnet.

Det kan dessutom vara smidigt flr att använda tanken att vattna trädgården sommartid eller fylla en lekpool

• Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Heij83
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det som behövs är en tank, rör till tanken, en pump med filter och att dra nya rör till toaletterna. Det är inte speciellt krångligt men tanken kommer behöva rensas från löv och bös som kommer med regnvattnet.

Det kan dessutom vara smidigt flr att använda tanken att vattna trädgården sommartid eller fylla en lekpool
Man kan behöva påfyllning av färskvatten om man ska spola i toaletten. Tänker om vattnet i tanken sinar pga lite nederbörd.

Man kanske får koppla på en ventil på ledningen bara som man vrider om till dricksvatten vid behov.

Handritad skiss av vattenledningssystem med ventiler, pump, och en toalett i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Fiano1 Fiano1 skrev:
Vi funderar på att införskaffa en 5kbm vattentank för återvinning av regnvatten. Denna är tänkt till toalettspolning och bevattning.
Har själv köpt två IBC-tankar där jag samlar upp vattnet efter infiltrationsbädden. Använder det för bevattning. Ett måste de senaste två somrarna, eftersom jag har en grävd brunn. Jag älskar mina två ton vatten. Känner mig så rik! :) Att tänka på är att det behövs el och pumpar för att kunna använda det effektivt. Och för bevattning av tex gräsmatta är några ton nästan ingenting. Ett ton räcker till att vattna femtio kvadratmeter gräs en gång... Så jag använder mitt vatten till buskar och liknande och har gjort om gräsmattorna till äng. Det senare rekomenderas starkt. Kräver ingen bevattning, ingen näring, nästan inget jobb och ger ett myller av fjärilar, trollsländor och annat ljuvligt sommarliv och det är löjligt lätt att bara sitta ner en timme och bara vara på en blomsteräng.

• Gilla
Missad och 9 till
  • Laddar…
Allitid intressant att höra eran syn på saker och ting. Själv tycker jag att bevattning och spolning av toalett med regnvatten borde vara en självklarehet i dagens diskussioner om låga grundvattenflöden och hur framtiden kan komma se ut.

Men det var inte därför jag skapade tråden....jag vill höra med de som genomfört detta projekt eller tittat på div lösningar för ett liknande projekt.

Vi ska vid renovering ändå dra nya rör i huset och att göra denna lilla extra dragning av rör ser jag inte som något stort projekt.

Marknaden är förhållandevis begränsad och jag undrar därför också vad ni har för utrustning och om ni är nöjda med den?

/Fia

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Saker brukar vara märkliga när man inte har kunskap om saker.
Söker du på brunn sinar så tror jag du får några träffar från detta och förra året.
Men än så behöver du inte förstå.
Hej, jag har ingen brunn utan köper mitt vatten från kommunen. Skriver detta för att stoppa spekulationer och div sidospår i denna tråd. /Fia

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
S segv skrev:
Har själv köpt två IBC-tankar där jag samlar upp vattnet efter infiltrationsbädden. Använder det för bevattning. Ett måste de senaste två somrarna, eftersom jag har en grävd brunn. Jag älskar mina två ton vatten. Känner mig så rik! :) Att tänka på är att det behövs el och pumpar för att kunna använda det effektivt. Och för bevattning av tex gräsmatta är några ton nästan ingenting. Ett ton räcker till att vattna femtio kvadratmeter gräs en gång... Så jag använder mitt vatten till buskar och liknande och har gjort om gräsmattorna till äng. Det senare rekomenderas starkt. Kräver ingen bevattning, ingen näring, nästan inget jobb och ger ett myller av fjärilar, trollsländor och annat ljuvligt sommarliv och det är löjligt lätt att bara sitta ner en timme och bara vara på en blomsteräng.
Tack för svar! Vad använder du för pump? Har tittat på 4evergreens erbjudande men vill jämföra innan beslut tas. Tack än en gång! /Fia

Jag samlade regnvatten i en IBC-tank genom att ha tunnor i rätt höjd vid stuprören som var sammankopplade med tanken med vanlig vattenslang. Användes till bevattning. fungerade jättebra.

X xLnT skrev:
Brunnen sinar ju inte för att du spolar i toaletten, oavsett hur ofta du är magsjuk.
Det är ju bara löjligt att man skulle sätta en 5kbm tank på tomten för att tro att man förhindrar sin brunn att sina. Och dessutom tro man gör miljön en tjänst på kuppen.
Jo visst gör den det. Vi ligger precis på gränsen på landet och det som räddar oss är just att toaletterna spolas med vatten ur en gammal grävd brunn. Lite för hårda ord från din sida när du bevisligen inte har någon koll.

Om det är besvärligt eller inte att genomföra beror på hur man kommer fram med rör. Vi har sedan en separat liten hydrofor för toaspolvattnet,

Miljöaspekten har jag ingen synpunkt på.

• Gilla
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Men herregud, det säger väl sig självt att det finns enstaka fall, som med allt annat.
Man kan lika bra säga att ni duschar för mycket då, eller tvättar/diskar för ofta.
Om jag får välja skulle jag hellre spola toan med regnvatten än att duscha i det ;-)

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.