6 763 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Radon över gränsvärde i gillestuga
Hej!
Jag är intresserad av att köpa ett hus med ett genomsnittligt årsmedelvärde av radonhas på 170 bq/m3. Som jag förstått det är detta ok och under gränsen?
Dock står det:
Gillestuga: 240 + 30
Sovrum: 100 + 10
(Jag vet inte vad 30 respektive 10 står för, det står efter ett +-tecken med ett understreck under)
I gillestugan är det alltså över gränsen även om genomsnittet är under 200?
Radonsug var installerad när mätningen gjordes.
Hur låter detta i era öron?
Jag är intresserad av att köpa ett hus med ett genomsnittligt årsmedelvärde av radonhas på 170 bq/m3. Som jag förstått det är detta ok och under gränsen?
Dock står det:
Gillestuga: 240 + 30
Sovrum: 100 + 10
(Jag vet inte vad 30 respektive 10 står för, det står efter ett +-tecken med ett understreck under)
I gillestugan är det alltså över gränsen även om genomsnittet är under 200?
Radonsug var installerad när mätningen gjordes.
Hur låter detta i era öron?
Det var massa radonsugrör i källaren, på övervåningen var det nog inget.Jonatan79 skrev:
Mätningen gjordes för ca 5 år sedan.
Besiktningsmannen tyckte att vi, om vi köper huset, borde göra en besiktning av ventilationssystemet. Detta då han menade att det fanns ”en del bra grejer” men att ingen visste om de var sammankopplade på ett optimalt sätt.
Vet inte hur radonvärdet var innan radonsugen sattes in. Kanske superhögt
Är rädd att jag inte kommer vilja låta familjen utnyttja källaren pga över gränsnivå där nere. Att det blir en noja. 
När jag läser om radon verkar det som att många har liknande resultat INNAN åtgärd gjorts. Men här kanske det inte kan bli mindre radon eftersom resultatet är efter att radonsug satts in?
När jag läser om radon verkar det som att många har liknande resultat INNAN åtgärd gjorts. Men här kanske det inte kan bli mindre radon eftersom resultatet är efter att radonsug satts in?
Det är ett gästrum i källaren som dock inte kommer användas så ofta. Egentligen skulle det passa att ha kontor där men pga radonet kommer jag nog inte vilja sitta där många timmar om dagen.Jonatan79 skrev:
Samma med gillestugan. Kommer kanske inte vilja utnyttja den så mycket pga radonet.
Brukar man kunna få ner värdet ytterligare när det redan sitter en radonsug där?
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Tror verkligen inte ni behöver oroa er överhuvudtaget med den låga nivån...Inte ens om ni skall använda det som sovrum. Betydligt mer skadligt att vistas ute en kort stund i trafiken en det där.
Det värsta är ju om man har höga radonvärden där man uträttar mest tid av dygnet. Typ där man sover eller arbetar. Då blir det en lång exponering som kan ha betydelse på sikt.
Jag hade sett till att det fanns god ventilation nere i gillestugan. Har ni kontrollerar att alla blåbetongblock är helt tätade. Det kan sippra ut gas på ställen man inte tänker på. Kolla runt kopplingsdosor, dörrkarmar, golvlister mm.
Jag hade sett till att det fanns god ventilation nere i gillestugan. Har ni kontrollerar att alla blåbetongblock är helt tätade. Det kan sippra ut gas på ställen man inte tänker på. Kolla runt kopplingsdosor, dörrkarmar, golvlister mm.
Det finns bra info här:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Värt att notera från texten: Av de 500 personer per år som får lungcancer orsakade av radon är 90% rökare.
Dessa 500 fall är c:a 14% av totala antalet fall av lungcancer.
Om du jämför risken för lungcancer för radonhalterna 150 respektive 250 som känns relevanta i ditt fall. Jag tänker om du lyckas sänka värdet i källaren till 150 så minskar risken för lungcancer från 1,4% till 1,25%.
Jag säger inte att radon är ofarligt men man bör ha en relevant inställning till riskerna.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Värt att notera från texten: Av de 500 personer per år som får lungcancer orsakade av radon är 90% rökare.
Dessa 500 fall är c:a 14% av totala antalet fall av lungcancer.
Om du jämför risken för lungcancer för radonhalterna 150 respektive 250 som känns relevanta i ditt fall. Jag tänker om du lyckas sänka värdet i källaren till 150 så minskar risken för lungcancer från 1,4% till 1,25%.
Jag säger inte att radon är ofarligt men man bör ha en relevant inställning till riskerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Plus minus, det talar om hur noggrant värdet är. T.ex. i gillestugan har man mätt upp 240 och då ligger det sanna värdet mellan 210 och 270 eftersom mätutrustningen inte var bättre än så.H Husmusens skrev:
Köper ni så bör ni mäta om nästa vinter och därefter göra justeringar av radonsug och ventilation om det behövs.
Det är nog inte så vanligt att sätta in radonsug om man bara har lite förhöjda värden i källaren. Det är inte så väldigt många år sen gränsvärdet var 400 i stället för 200.H Husmusens skrev:
Huset i sin helhet har ju värden under riktvärdet. Därför får man inte statsbidrag för åtgärd. Svenska genomsnittet ligger strax över 100, så det här är inte särskilt mycket. Radonsug hjälper inte mot radon från blåbetongen, men som sagts ovan, se över ventilationen. Tumregel: Fördubblad luftväxling ger halverad radonhalt. Finns det redan ett ventilationssystem, kanske man kommer långt med att trimma in det. Även om risken är liten - och det inte skiljer nämnvärt mellan säg 150 och 300 - ska man förstås försöka sänka halten.
Halten varierar från år till år. Innan man sätter igång, kanske man ska göra en ny mätning.Har man "tur", kanske man hamnar strax över riktvärdet och blir berättigad till bidrag.
Halten varierar från år till år. Innan man sätter igång, kanske man ska göra en ny mätning.Har man "tur", kanske man hamnar strax över riktvärdet och blir berättigad till bidrag.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Man sover ju inte mesta delen av dygnet. Det är 24h på ett dygn och man sover mellan 6-8h så förstår inte vad alla har panik runt 200-300? Är det dubbla skulle jag reagera och göra nått drastiskt. Annars är det väl bara att de till att det finns ventilation och täta sprickor och brunnar i källaren delen. Är det 1,25% chans att få lungcancer av just detta så är det nog större risk att få prostata av att stå och pinka t ex resp. Bröst cancer Pga av gener eller ren otur. Så slappna av och gör lite små åtgärder.M mugatu skrev:Det värsta är ju om man har höga radonvärden där man uträttar mest tid av dygnet. Typ där man sover eller arbetar. Då blir det en lång exponering som kan ha betydelse på sikt.
Detta stämmer inte. Risken ökar med 0.10 % med varje 100 bq/m3. Grundrisken att få luncancer är 0,4%Mattias_Jo1 skrev:
Man sover ju inte mesta delen av dygnet. Det är 24h på ett dygn och man sover mellan 6-8h så förstår inte vad alla har panik runt 200-300? Är det dubbla skulle jag reagera och göra nått drastiskt. Annars är det väl bara att de till att det finns ventilation och täta sprickor och brunnar i källaren delen. Är det 1,25% chans att få lungcancer av just detta så är det nog större risk att få prostata av att stå och pinka t ex resp. Bröst cancer Pga av gener eller ren otur. Så slappna av och gör lite små åtgärder.
Jag har varit i kontakt med strålskydsmyndigheten. Det finns inget bevis på att någon i Sverige har fått lungcancer av radon. Sen finns det ingen under 20 år i Sverige som har fått lungcancer. Vilket sätter spiken i kistan på radonspöket.
Statistiskt sätt måste någon under 20 år ha fått sova i en källare i Sverige och fått lungcancer med detta har inte hänt ännu idag. 2020....
Och jag vet! Det tar 10+ år hinna utveckla luncancer.
Men ni förstår min poäng...
Statistiskt sätt måste någon under 20 år ha fått sova i en källare i Sverige och fått lungcancer med detta har inte hänt ännu idag. 2020....
Och jag vet! Det tar 10+ år hinna utveckla luncancer.
Men ni förstår min poäng...
Klicka här för att svara