Hej! Detta blir mitt första och mindre roliga inlägg..

Jag har köpt mitt första hus (bott i hyreslägenhet hela livet princip) och har därmed aldrig behövt/kunnat renovera mina boenden.

I vilket fall så köpte jag ett hus som var i stort behov av renovering, byggt 1960 och i princip allt i originalskick. Har nu i efterhand insett att jag förmodligen rivit i en hel del material som innehållit asbest.. Är relativt ung så får erkänna att jag hade dålig koll på vad det är för typ av mineral och var det finns i äldre hus..

Har bland annat slipat gammalt lim (svart), rivit plastmattor med den gråa pappen på baksidan och även varit på badrummens kakel/klinker (lyckats hitta bra bilder och fakta här på forumet). Det var en gammal bekant som i dagsläget jobbar som inom VVS som kom och skulle fixa nya rör som berättade om asbest och dess användningsområden.

Nu har jag en sån grov asbestångest att jag ångrar mitt husköp och vill knappt bo kvar. Överdriver jag och hur stora är riskerna?

Ja du överdriver.
Tänk vad bra det vore om inte internet funnits !

• Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vad som är gjort är gjort.

Jag var lyckligt ovetandes om de olika ställena man kommit på att använda asbest när jag renoverade en lägenhet, skrapade svartlim från golvet och rev kakel utan att tänka på att det fanns i det.

Nu när jag vet bättre har jag skickat på analys och fick ett proffs att sanera garagegolvet.

Men oddsen är rätt små att jag skulle få men av den eventuella exponeringen jag fått av asbest.

S
Äsch, se till att köpa en bra mask, vädra bra när du fortsättningsvis jobbar i huset, våttorka efter du är klar.
Det som är gjort är gjort, asbest är inte dödsfarligt trots att det är förbjudet.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Röker du, och har du hållt på med det där dagligen i 20-40 år ska du vara orolig.
Annars kan du lägga ner oron, och koncentrera dig på att få ett fint hus.

• Gilla
MajaSjodahl och 2 till
  • Laddar…
Alltid samma noja angående asbets och skrämskott från höger och vänster från andra med mer noja.. Asbets i sig inte bra att andas in, det är ett konstaterande. Vad gör någon för att få massa av dito, jo bearbetar eternit med maskin och står i dammet , bara lite fundersam om någon står så. Klart att det inte är bra att exsponera sig med det som kan finnas under gamla linoliummattor som lim med asbets i, men ingen katastrof.

• Gilla
Nyburgare
  • Laddar…
M
P PetterSv91 skrev:
Hej! Detta blir mitt första och mindre roliga inlägg..

Jag har köpt mitt första hus (bott i hyreslägenhet hela livet princip) och har därmed aldrig behövt/kunnat renovera mina boenden.

I vilket fall så köpte jag ett hus som var i stort behov av renovering, byggt 1960 och i princip allt i originalskick. Har nu i efterhand insett att jag förmodligen rivit i en hel del material som innehållit asbest.. Är relativt ung så får erkänna att jag hade dålig koll på vad det är för typ av mineral och var det finns i äldre hus..

Har bland annat slipat gammalt lim (svart), rivit plastmattor med den gråa pappen på baksidan och även varit på badrummens kakel/klinker (lyckats hitta bra bilder och fakta här på forumet). Det var en gammal bekant som i dagsläget jobbar som inom VVS som kom och skulle fixa nya rör som berättade om asbest och dess användningsområden.

Nu har jag en sån grov asbestångest att jag ångrar mitt husköp och vill knappt bo kvar. Överdriver jag och hur stora är riskerna?
Inte bra hur man än vänder och vrider på det, men minimera framtida exponeringar så är livstidsrisken säkert inte så mycket högre än för den genomsnittliga personen. Dessutom är det inte säkert att varken det svartlim eller kakelfix/fog du rev i innehöll asbest, det blandades ju ner på plats beroende på vad hantverkaren kände för typ.

En riktigt bra mask med utbytbara filter kommer du ha glädje av länge!

Du, jag och alla andra utsätts konstant för asbest. Sen om det lindrar din oro eller spär på den vet inte jag..

For example, 10 fibers are typically present in a cubic meter (fibers/m3) of outdoor air in rural areas.
Typical levels found in cities are about 10-fold higher.
Concentrations measured in homes, schools, and other buildings that contain asbestos range from about 30 to 6,000 fibers/m3 (0.00003–0.006 fibers/mL).

https://www.atsdr.cdc.gov/phs/phs.asp?id=28&tid=4

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.