Mögelfläckar på tapet i ett rum som tidigare varit tvättstuga, ingen synlig fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador på tapet i hörnet av ett rum med synliga fläckar och avskalad tapet på underliggande väggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ett litet tillbyggt rum i sommarstugan som har använts som förråd och tvättstuga. Det är isolerat men ej uppvärmt. Har god ventilation vad jag kan se, men det luktar instängt och lite mögel. Mögel syns också på tapeten på ett antal olika ställen(se bild).
När huset besiktigades så trodde man att möglet kom från att det blivit fukt i och med tvättmaskinen. Ingen stor fukt registrerades i väggarna när man mätte fukten. Jag har haft huset i 1,5 år och tog bort tvättmaskin och stängde av vatten när jag flyttade in. Fläckarna ser likadan ut nu som då, vad jag kan se.

Men den stora frågan är - hur tar jag bäst bort dem? Vad ska jag göra? Jag vill kunna använda rummet som förråd. På sikt kanske jag vill sätta in ett element så att man kan använda det som extra sovrum(det är tillräckligt stort och det finns fönster).

Jag vill inte göra fel här så att jag t.ex. stänger in fukt eller missar att åtgärda något som jag borde gjort innan jag börjar måla och lägga riktigt golv.

Börja med att ta bort allt mögelskadat material. Träfiberskivor som möglat går inte att göra rena.
Sen får du se hur det ser ut innanför skivorna på både vägg och golv, och därefter försöka göra en bedömning av varifrån fukten kommer. Det kan vara som du fått höra att tvättmaskinen är boven i dramat, men fukten kan också komma från annat håll, t ex utifrån. Det är ju inte helt ovanligt vid fönster.
Uppdatera gärna med bilder på hur det ser ut när du rivit!

• Gilla
SofiaSch
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Börja med att ta bort allt mögelskadat material. Träfiberskivor som möglat går inte att göra rena.
Sen får du se hur det ser ut innanför skivorna på både vägg och golv, och därefter försöka göra en bedömning av varifrån fukten kommer. Det kan vara som du fått höra att tvättmaskinen är boven i dramat, men fukten kan också komma från annat håll, t ex utifrån. Det är ju inte helt ovanligt vid fönster.
Uppdatera gärna med bilder på hur det ser ut när du rivit!
Tack, ska göra det snarast!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.