Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Magnus E K: Gissar på 1965-1975. Hade den varit byggd säg 1950 är det mycket mer troligt att det hade varit äkta sten.
Augusti19: [citat] oklart! Som sagt trähyllan har stått ute i ett kallt garage lång tid. Nu rensade jag och kanske upptäckte dem just nu, så de kan ju ha funnits länge. Knappt märkbara för ögat om man inte vet att de kan finnas Nån gynnare där.
Cheesen: [citat] Det är mer fukt i luften på sommaren, men det har egentligen ingen betydelse. Det är när temperaturen sjunker som du får kondens i ditt förråd (detta beror på att kall luft inte kan behålla lika mycket fukt i sig som varm luft) och då blir allting blött. Om du ventilerar ordentligt gärna med uppvärmd luft så försvinner fukten och allting torkar upp.
Jonas L 84: Jag har gjort mätning i vintras, haft en expert på besök och fått åtgärdsförslag. Sen har jag inte tagit mig tid. Så nu tänkte jag ansöka om bidrag. Det jag funderar på är vilken summa man ska skriva? Försöka träffa helt rätt eller lägga på lite extra för småsaker som garanterat dyker upp? Eller det kanske inte spelar någon roll? Datum för slutförande tänkte jag sätta ett
spyke: Ja de är ju sant, frågan är vad som är bäst, varm luft från ett annat rum eller varm uteluft i samma rum, Ja kör med netatmo väderstation med flera givare som visas i telefonen.
hempularen: Det finns ingen anledning att tro att det skulle finnas några eternitskivor någonstans inne i någon vägg eller liknande. Man byggde inte så. Och OM det skulle finnas, ex. ett ventillationsrör av eternit någonstans, så kommer det inte att frigöras några fibrer från det såvida man inte krossar det vid saneringsarbetet. Och de fibrerna kommer i så fall att vara borta när saneringen är
fiskbuggaren: Montera den svarta provskivan och kontrollera att masken sitter kvar i ansiktet utan band. Jag får ventilbrum när jag pratar, men inte vid vanlig andning.
etompau: Glasull från Gullfiber i Billesholm, skulle jag säga.
Tekba3: Anticimex tog in en av våra för att titta på, det var dammlus. Dom uppstår tydligen där det är fukt.. i vårt fall på grund av gjuten platta i nybyggt hus. Tar tydligen några år till den torkar helt o dom försvinner. Ofarliga men obehagliga kanske:)
Gunnish: Du kan nog vara lugn, den mattan är max från 90-talet och anledningen till att limmet ser grått ut är för att spacklet fastnat på mattan. Helt vanligt golvlim (y)
erik5678: [citat] Ja det är inte kul men en storstädning behövdes ändå. Hade kanske inte tänkt göra det precis just nu men nu blir det gjort :rofl:
imported_Benno: Jag har ett par gnistskydd av mässingsplåt som följde med huset vi köpte i somras. Ett avpassat för en rund kakelugn (bilden) och ett för en fyrkantig. På baksidan sitter en "filt" av obrännbart material. Är det någon som har likadant gnistskydd och vet vad "filten" består av? Vilken tidsepok de tillverkades under kan vara avgörande för om det är en asbestfilt eller om det är
Per.berge00: Knappast amöba Groda!! Töm brunnen o spola väggar m högtryck! Nån dcl lägg i en el 2 250 g tröglösta klortabletter ( finns hos poolfirma) Kommer att bli bra
tensiden: Har varit med om samma. Då var det gammal altan som luktade. Vet dock inte om det var bara gammalt trä, gammal olja eller gammalt tryckt virke som orsakade lukten vid blöt väderlek.
Pia Jonsson: [citat] Jaha, ojdå, det här är ju en hel vetenskap Jag kollade o alla ventiler är öppna. När jag sätter en tändare vid ventilen så rör sig lågan så gott som ingenting ♀️
brfbo: [citat] Du uppger här på Byggahus att du är Ingengör och besiktningsman, vad har du/ ni för förklaring till att många bostäder inte åtgärdas när det blir känt att det finns fukt och mögelproblem i bostäder som människor bor i och mår dåligt av att bo i?
Alicia2222: Tar tacksamt emot alla råd och reflektioner angående detta. [bild] [bild] Bilder tagna i inredd källare, golvet har lossnat på flera ställen. Det är torrt så det är gamla skador. Kan detta ändå påverka inomhusklimatet? Tydligen kan mögelsporer påverka hälsan även om det är torrt. [bild] Bör man riva ut allt skadat material eller kan det vara kvar? Vi vistas inte i rummet. Räcker
Stefan1972: Jag ser inget lim alls om jag ska vara ärlig...........Mattorna är nog inlagda utan lim.
Scsi: [citat] Hej. Missade helt att det bara va i duschdelen det luktade. Har ni provat rengöra golvet med typ klorin eller liknande. Vh Alexander
Alicia2222: Hyr ett hus där ett rum i källaren är inredd. Golvet har lossnat på flera ställen och det ser ut som gammalt svartmögel. Hur orolig bör man vara? Kan detta påverka vår hälsa? Vi vistas inte i källaren, förutom jag när jag är i tvättstugan. Det luktar mögel där nere och ibland även uppe i huset. Inne i det gamla pannrummet är gammal hussvamp på väggarna. Tacksam för alla tips
Byggdjuret: Jag är tämligen säker på att det inte är mögel. Kändes det fuktigt under plasten? Dammsug ordentligt blir
Patrik.L: Jag har klappat igen 50 meter luftspalt (nedre delen av panelen) sen borrat en jädra massa småhål för luftcirkulationens skull.. blev tyst på taket efter det. Aluminiumnät i alla håligheter, längst upp ovanför varje knut på huset fanns det 3 små ingångar intill takstolarna på varje gavel exempelvis. Har även byggt massor av fällor placerade på vindar, under byggnader, vedbon mm.
rokilrj: Finns många minireningsverk att välja emellan någon som har erfarenhet av något ??? Att släppa ut tekniskt rent vatten i naturen är väl inte fel, men fungerar det ??
Henningelvis: [citat] Eftersom det är bostadsrätt bör du inte göra mer, utan kontakta styrelsen som kontaktar sitt försäkringsbolag eller liknande. Du som boende är bara ansvarig för tätskikt, och allt där bakom är föreningens ansvar.
Snel77: [citat] låt göra en kemisk analys av rumsluften , kan utvisa vad problemet är och varifrån det kommer Oops, asbest? Fel tråd
BirgitS: Med tanke på att vattenrören går igenom golvet lär ju badrummet vara rätt gammalt vid det här laget och då ökar förstås risken att det finns skador på tätskiktet. Om det är rollat tätskikt så är det inte så lätt att se om det är helt när man lyfter upp en lös platta. Ett sätt är att använda en fuktighetsmätare som mäter på djupet.
Joray: Hej! Är det någon som har erfarenhet av gasoldriven värmekanon och kan svara på om den bullrar lika mycket som de dieseldrivna?