Hej!

Vet inte om jag ställer den här frågan i rätt kategori men jag gör ett försök.

I våras så tilläggsisolerade vi vinden, en firma kom och sprutade in Isover Insulsafe. Vi har en "murstock" (egentligen bara tunna plywoodskivor) som går från källaren upp på vinden med alla ventilationsrör samt skorstenen i. Kalla vintrar drar det riktigt kallt från denna då det är öppet upp till vinden, så jag bad firman fylla denna med isolering.

Nu i efterhand så funderar jag på om det är tillåtet att göra detta, pga brandrisk när vi eldar i öppna spisen? Isoleringen är ju brandsäker men finns det någon regel eller lag vi bryter här måntro? Bifogar några bilder på hur det ser ut.

Tack på förhand!

• Plywoodskiva som agerar murstock med ventilationsrör, i ett kök, fråga om tillåten isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör och skorsten omgiven av vit sprutisoleringsmassa Isover Insulsafe i en vindsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör inte vara ett problem då det är rent glas.

Du har som fastighetsägare att förhålla dig till Lag om skydd mot olyckor (LSO) och Boverkets byggregler (BBR). Ingendera detaljreglerar isolering kring skorstenar, men båda har betydelse för ditt brandskydd.

BBR är lättast att titta i här. Däri kan du läsa att ingen brännbar byggnadsdel i närheten av en rökkanal får bli varmare än 85 grader. Det vanligaste sättet att åstadkomma det är att ställa skorstenen i ett luftat schakt. Nu har du inget luftat schakt längre. Då är det upp till dig att visa att din lösning uppfyller gällande regler.

Enligt LSO är du skyldig att ha ett skäligt brandskydd. Det innebär i stort sett att man ska hålla en nivå på brandskydd som motsvarar dagens kunskap.

För mycket isolering kring modulskorstenar och liknande är en brandorsak som inte är helt ovanlig. Isolering stoppar inte värme utan får den bara att sprida sig långsammare. När ingen nedkylning av skorstenen sker så sprider sig värmen sakta genom isoleringen tills någon byggnadsdel blir för varm. Så länge man eldar korta stunder märks så klart inget. Det är när huset byter ägare till någon som älskar att elda, eller när någon ska fira jul i sommarstugan, eller när det blir strömavbrott ett par dygn mitt i vintern som man får veta om skorstenen tål kontinuerlig eldning trots dålig kylning.

Det där är orsaken till att jag hatar modulskorstenar. En riktig tegelskorsten kan man ju putsa och låta bli att klä in så får man nytta av skorstensvärmen som kommer direkt ut i rumet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.