Hej! Någon som kan bringa klarhet i vad (eller vem) dessa fläckar kommer ifrån? De har dykt upp sedan förra sommaren ungefär, och återfinns vid husets alla fönster. På fönsterbrädor, på fönsterglas och på väggen kring fönstret. De är rödbruna i färgen, ser nästan ut som intorkat blod eller rost, och är 2-4 mm i diameter. Många har en lite "splashig" form, som om någon stått och skvätt med en pensel. Funderar på om det är flugbajs, men har inte sett till några flugor inomhus. Däremot har vi haft rätt många guldögonsländor övervintrandes. Och det låg en hel del döda brungrå mått på golvet när vi öppnade upp stugan för sommaren. Och så finns här ju så klart spindlar av lite olika slag. Tack på förhand!

Rödbruna fläckar på en vit fönsterbräda, liknar intorkat blod eller rost, 2-4 mm i diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödbruna fläckar av okänt ursprung på en vit fönsterkarm intill glaset.
Skapa konto
Rödbrun fläck med splash-liknande form på en vit vägg, misstänkt insektsavföring.
Skapa konto

Jag störs inte av guldögonsländor som är relativt vanliga i mitt hus och tror inte de efterlämnar märken. Jag bor på landet. Får också periodvis fläckar liknande TS har, speciellt på bokryggar och ljusa textilier och de är mycket svåra att avlägsna. Kan det inte vara efter någon sort spyfluga eller husfluga? Jag använder mig av gammaldags klisterremsor som hänger från taket och som är både miljövänliga och effektiva om man byter dem regelbundet (varje vecka under "högsäsong").

• Gilla
Gurkbacka
  • Laddar…
Kom ni fram till vad det är som ger fläckarna?
Vi har också såna i vårt hus och vi har inte lyckats lista ut var de kommer ifrån men vi gissar på något flygfä. Tror jag bara sett de på markplan och inte på souterrängvåningen och de är oftast kring fönster.

Vi har samma, jag är övertygad om att det är flugor i någon form.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Det är spindelbajs.

• Gilla
Björn Johannesson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.