Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
SågspånPappspikEternit: [citat] Nämen då så, höll jag på att säga. Då kan du alltså själv avgöra när eller om du vill sanera området. (För övrigt finns ingen större anledning till panik, det absolut vanligaste vad gäller marksaneringar är att markägaren själv tar initiativ till sanering för att det t ex ska byggas bostäder på platsen - inte att länsstyrelsen kommer med skarpt vitesföreläggande.)
pellefant: En död mus i väggen/ golvet kanske? Slutar lukta efter ett tag när den torkat.
Stefan1972: Sen får man väl tänka på att mycket regler och förordningar för de som sanerar är till för den som sanerar. Det är inte för att säkerställa att varenda fiber tas om hand. Saneringsmässigt kan man liksom inte göra mer än vad man kan och det finns nog ingen saneringsfirma som tänker skriva på nå dokument att nu är allt borta till 100% Riktigt så fungerar det nog inte...... Gör
Vidaswe: [citat] Nej, jag har inte kollat mer på det, antog att det var golvfoamen som någon sa här.
citronskal: [citat] Har ni tagit prover än? Vill skicka med att ni ska tänka på att ni kanske inte tar ut proverna på rätt sätt (rätt jorddjup, urval av vilken jord som ska till analys, rätt provtagningskärl, förvaring av prover kylt under posttransport till lab), om ni inte har erfarenhet av detta, och det kan innebära att resultatet ni får underskattar de verkliga halterna. Kan också upplysa
perkje: Vi har tyvärr inte fått någon lösning på problemet. Det uppträder fortfarande sporadiskt, senast några dagar i januari. Vi har lokaliserat det till att vara värst under diskbänken i köket, så vi har installerat en badrumsfläkt där som vi sätter igång vid behov. (Det luktar även om vi tar bort soppåsen och gör rent där). Fläkten tar bort lukten om det inte är ett kraftigt
Jozz94: [citat] [citat] Snackat med ett par gubbar från olika golvfirmor dom har sagt om de inte kommer en stark doft när jag tog bort laminaten så kommer de inte börja lukta från plastmattan om jag lägger golv på, plastmattan kommer ju fortfarande få luft efter jag lagt mitt golv över.
Staffans2000: [citat] Även jag läste TS beskrivning. "Egna rester", låter inte som så mycket. Eller hur? Likaså med "kopiösa mängder fågelfrö". Hur mycket är det? Själv köper jag fettsvålar på vintern för att mata taljoxar bl.a. i mångt och mycket, tycker jag TS beskriver en relativt vanlig villaägare på landet. Och var går gränsen mellan tillåten och otillåten mängd fågelfrön. Räknas
Maria T: [citat] Tänker att det inte är en fjärilslarv men svårt att gissa. Hur lång är den? Såg du många? Bästa tips är att kontakta den jourhavande biologen på NRM om du inte gjort det redan, uppdatera gärna vad du får för svar för den ser inte helt trevlig ut... https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
MultiMan: Ser ju ut som hussvamp: https://aquademica.se/mogel/hussvamp/ Dags för en god helg-whisky att lugna nerverna innan ni börjar fatta beslut om åtgärder.
Fabrikör Stava: [citat] Sorry för sent svar. Vi har ca 170 kvm boarea i 2 plan. Har ventaggregat flexit sl4r. Säkert haft det i 10 år nu. Stor skillnad på radonvärden givetvis men den stora grejen blev den härliga luftväxlingen. Känner mig mer utsövd med bättre luftklimat.
BirgitS: Normalt har kyl och frys hjul i bakkanten (men kolla i manualen till era) så man lyfter framkanten och kan sen rulla ut dem, men det är ju bra att lägga en matta eller annat som skydd av golvet framför dem. Man har ju fått in diskmaskinen med vatten- och avloppsanslutning inkopplade så de slangarna ska ju vara tillräckligt långa för att kunna dra ut diskmaskinen. Nätsladden är ju bra
Lowley: [citat] Hej Ja jag varit med om. Granne ut med hunden runt kl 17 inga flugor. Ute en liten stund. Jag kommer hem ca 23 mörkt ute o inne. Tänder lampan i hallen o köket. Då börjar ca 200 spiflugor surra i köket . Dom är lite glittriga o vinklad kroppen så ser man vad det var för flugor. O dom är ju as ätare. Så jag får panik. Slänger ut hunden o katterna o i panik kommer på att jag
Casaloco: Har tyvärr ingen prisuppgift men kan tänka mig att det är förhållandevis kostsamt. Verkar dock gå snabbt att montera. Har för mig att koljern element användes i något husdrömmar (SVT) hus för ett par säsonger sedan
MarcoAntonio: [citat] Det verkar rimligt, då behöver jag inte oroa mig då, tack!
KTM950: [citat] Bra att ta bort organiskt så länge. Men även betong- och stenväggar far illa av fukt på sikt. Och det brukar lukta illa (geosmin-doft).
Patrik_klippåsen: [citat] Jag förstår! Jag köpte huven av en firma från norrland som reser runt och gör huvar runtom i landet när dom fått tillräckligt med beställningar. Snabbt, billigt och ineffektivt i detta fallet. Ringer lokala plåtslagarn på måndag och hör med honom
pmlev: Bor i villa i Göteborg byggd runt 1975. Vi planerar att bygga en vinterträdgård i anslutning till huset med isolerad betongplatta, som ersättning till ett enklare uterum som är byggt på reglar. Jag har var nere i krypgrunden för att se hur det ser ut. Betongplattan eller rättare sagt framför allt isoleringen under betongplattan kommer att blockera existerande ventilationsöppningar utom
seniorkonsult: Endast ventilerat golv, om ens det fungerar. Limemissioner går flera cm ned i btg.
Byggdjuret: Skulle varit en engångs overall du skulle haft.;) Eventuella fibrer sitter troligtvis kvar i kläderna. Jag antar att du inte slängde iväg kläderna. Om du är orolig för barnen så låt de inte åka utan säkerhetsbälte. framförallt inte i förarsätet. Det räcker gott som du gjort Ansiktsmasken är det viktigaste. Tänk på att asbest dödar på olika sätt.... Det är farligt att åka