Något luktar starkt. Nybyggt

515 läst  12 svar

1. K
    Medlem · Nivå 10
    Sedan kanske en vecka tillbaka luktar något i vårt hus starkt och lite fränt. Man vänjer sig i princip direkt vilket känns lite konstigt.

Men så fort man kommer in känner man doften. Men redan vid andra andetaget är den borta. Trodde först att det måste vara något i hallen. Men efter att ha sprungit ut och in och hållt andan verkar doften finnas i alla rum..

Vi ventilerar med FTX och huset stod färdigt i våras.

Vad kan det vara? Jag har slagits av tanken på en död mus, den kanske hittat in men inte hittat ut. Men huset är ju tätt, så även om den kommit in under panelen så borde väl plasten hålla doften ute..

2. K
    Medlem · Nivå 10
    Öppnade upp till vinden för att jämföra, men när jag kom ner slogs jag av den fräna doften igen så jag kan sluta mig till att det inte luktar på vinden...

3. K
    Medlem · Nivå 10
    Kan det kanske vara plastmattan i köket? Den i kombination med flytspackel och golvvärme? Det började ju när det blev så där svinkallt... Plastmattan är typ den billigste från hornbach, 99 kr/m2

En annan kandidat är granen, den luktar dock inte lika starkt och jag menar att det började lukta redan innan vi tog in granen ..

4. E
    Medlem Nivå 7
    Svårt. Död mus kan det vara. Luktar något så inihelsike. Vår avlidne befann sig i en av mina fällor på kattvinden och jäklar vad det stank. Luktar kanske mindre om det är bara lite luft som kommer in i huset. OM det är en död mus kommer ju lukten att försvinna. Antar jag.

Kan ju vara något helt annat. Om det är nybyggt lär det ju inte vara mögel då detta måste ha en tid på sig för att växa? Doftar dock också och kan vara svårt att sätta fingret på.

Hur gammalt är huset? Är det en vattenläcka/fuktproblem med mögelpåväxt som följd så kan det vara läge att krypa rumt där det krypas kan!

5. T
    Medlem · Nivå 14
    Det finns hundratusen saker i ett nybyggt hus som kan lukta, lika som i ett mycket gammalt. Ventilationen kan gäcka dig för det vet man aldrig hur den funkar även i nya hus.
    Vad menar du med svinkallt? 5 minusgrader? Är du nybliven husägare?

6. K
    Medlem · Nivå 10
    Huset är ett år. Vi flyttade in i våras. Tvivlar på vattenläcka, allt är skarvfritt och vi har koll på trycket. Vatten utifrån tvivlar jag också på då vi har tillgång till råsponten i princip överallt.

7. K
    Medlem · Nivå 10
    Ventilationen spökade ju lite när det blev kallt, ja svinkallt är kallare än - 5 C. Bor ju i Skåne ;)
    Då gick plötsligt bara frånluften, kan ju bidragit till att suga in dålig luft någonstans löstes med en reset. Har ganska bra koll ventilationen annars, är det något där jag kan kolla efter?

8. T
    Medlem · Nivå 14
    känns kanske som något byggmaterial är boven. Åk till byggvaruhusen och lukta på alla skivor.

• Laddar…
  9. K
    Medlem · Nivå 10
    Nybliven husägare, första vintern, har haft ett bostadsrättsradhus i många år, men inte upplevt något problem med något egentligen..

10. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 11
    Det här är ett riktigt långskott men jag har varit med om samma fenomen du beskriver med frän lukt från oklar källa hos min mormor. Först gissade jag avloppet i köket och rengjorde alla rör utan att det gav med sig. Satte i proppen i diskhon över natten och dagen därpå när man tog loss diskproppen slog det emot en en stickande, frän lukt. Det visade sig vara så att det inte var påfyllt med avhärdningssalt i diskmaskinen och det stod vatten i den lilla tanken som var helt "ruttet". Det vattnet låg nog sedan i slangen till diskhoavloppet och luktade. För efter att tvättat och fyllt på med avhärdningssalt har det inte luktat mer.

11. K
    Medlem · Nivå 10
    Inte helt omöjligt det luktar mest i köket och vi bytte till en ny begagnad diskmanskin för en dryg vecka sedan. Ska kolla upp det!

12. F
    Medlem Nivå 3
    Det skall lukta starkt och fränt i ett nybyggt hus, annars är det något fel. Det skall lukta nytt och inte gammalt och unket. Precis som en fabriksny bil har nybilsdoft dvs diverse kemikalieodörer

13. E
    Medlem Nivå 7
    Hoppas du har rätt! Jag brukar köpa en sådan där rengöringsflaska emellanåt. Inte så miljövänligt kanske men jag tycker det blir skillnad. Det måste ju vara lite slangar och skrymslen i en diskmaskin!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: