Medlem
· Västra Götaland
· 9 inlägg
För cirka 8 -10 år sedan fällde jag en tall på tomten. När den kapades såg man direkt svarta fläckar. Det svarta kom fram och syntes bättre när man klöv veden. Från början var det bara svart på vissa ställen. Nu, efter flera år, har det svarta spridit sig till all ved i vedboden. Vedboden är torr och luftig.
Jag eldar i köksspisen när det är kallt, för att stötta värmepumpen.
Jag har inte vågat ta in denna svarta ved i huset av rädsla för att det sprider sig till allt trä i huset.
Är detta någon farlig svamp eller är det bara ett skönhetsfel?
Kan jag utan risk ta in svart ved i huset för att elda med?
Den första bilden visar hur det såg ut när tallen nyss fällts.
Den andra bilden visar vedträn, cirka 30 cm långa, fotograferade idag..
Jag eldar i köksspisen när det är kallt, för att stötta värmepumpen.
Jag har inte vågat ta in denna svarta ved i huset av rädsla för att det sprider sig till allt trä i huset.
Är detta någon farlig svamp eller är det bara ett skönhetsfel?
Kan jag utan risk ta in svart ved i huset för att elda med?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den första bilden visar hur det såg ut när tallen nyss fällts.
Den andra bilden visar vedträn, cirka 30 cm långa, fotograferade idag..
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
mögel växer bara där det finns förutsättningar för det. Det sprider sig inte på det viset så du kan nog lugnt elda på. Det kan möjligen börja lukta inne om du släpar in stora mängder.
Håller med ovanstående. Bara att elda på. Det är troligen svartmögel men mögelsporer finns i luften hela tiden och växer bara när det finns rätt förutsättningar för det så att det skulle sprida sig inomhus behöver du inte oroa dig för. Det kommer brinna fint!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 632 inlägg
Det är någon form av blånadssvamp, skulle jag tro. Går fint att elda!
(Vill man ha död på blånadssvamp funkar pentaklorfenol klockrent...nä, just det, det är ju förbjudet
...skit också.)
(Vill man ha död på blånadssvamp funkar pentaklorfenol klockrent...nä, just det, det är ju förbjudet
Klicka här för att svara