Håller på att bygga en arbetsbänk i garaget där jag kommer stå och tillverka skärbrädor, möbler och diverse saker i trä.
Har byggt stomme och lagt på 1 lager konstruktionsplywood och tänkte att den kommer ju suga åt sig diverse färgspill, olja, lim så åkte och köpte formplywood på jemofix för den är enkel att torka av.
När jag sågar den så flyger det små svarta bitar överallt och det luktar bränt/sött och googlar lite där jag läser att formplywood är belagt med fenolfilm som är gjort av fenolharts som är giftigt,farligt,cancerframkallande och alla sådana otrevligheter.
Nu känner jag mig inte alls säker på mitt val och hoppas att någon här på forumet kan bringa klarhet i om det är okej att använda formplywood som bänkskiva eller om jag lagt pengar och tid på något som är helt fel.
3 096 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Formplywood farligt?
-
-
26 nov 2020 16:19 #2
Har du googlat? Hittade bland annat detta:
Var ute på Bauhaus för att köpa formplyfa, ville att dom skulle såga till det men fick ett nej, eftersom formplyfa avger något gift då man sågar i det (enl Bauhaus) så dom hade slutat med att såga upp formplyfa över huvud taget.
Det finns olika sorter, en del tillverkare använder Fenolfilm som fuktspärr på skivorna. Skulle tro att det såg eller slip dammet är farligt att andas in. Fenol är ett giftigt lösningsmedel.
Du bör ha munskydd. Många företag sågar ju inte formplywood för det är giftigt när det sågas.
Det verkar alltså bara vara giftigt när det sågas. Annars vore det märkligt eftersom formplyfa används överallt. -
falkn
Byggveteran- Höllviken/Malmö, Skåne
- Medlem sep 2013
- 4 173 inlägg
- 2 785 gillningar
- 1 098 bilder och filmer
26 nov 2020 16:29 #3Du behöver inte oroa dig. Dock bör man ha skyddsglasögon när man sågar formplywood.
-
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 15 229 inlägg
- 19 455 gillningar
- 1 955 bilder och filmer
26 nov 2020 16:36 #5
Att Bauhaus vill undvika att utsätta sina anställda för otrevligheter regelbundet är nog rimligt men det behöver inte betyda att det är "jättefarligt" att såga det vid något enstaka tillfälle.- Laddar…
-
26 nov 2020 17:15 #6
För min egna del så kanske jag kan ha överseende men ska jag sälja skärbrädor med gott samvete så kan det inte finns tvivel kring om det är några spår av fenol i någon form på skärbrädorna. -
26 nov 2020 17:17 #7
-
26 nov 2020 17:26 #8
Iallafall så ringde jag jemofix, och fick numret till Fredericsons och efter ett antal vidarekopplingar så hamnade jag tillslut hos en halvkunnig inköpare som sade så att det bör inte vara några problem men för att vara på säkra sidan eftersom att skärbrädor är avsedda för kontakt med livsmedel så borde jag satsa på en högtryckslaminerad björkplywood.
K-rauta skulle kunna få hem en sån men det går inte att komma fram till deras butik för prisuppgift då det är beställningsvara så överväger jag att ställa formplywooden åt sidan och ha bara obehandlad plywood som bänkskiva och byta den när den blir dålig. -
26 nov 2020 17:30 #9
All trä släpper från sig cancerogena ämnen vid sågning. Så du kan vara lugn.
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 15 229 inlägg
- 19 455 gillningar
- 1 955 bilder och filmer
26 nov 2020 17:32 #10
Då vågar jag inte ha någon åsikt. En möjlig väg är kanske att lacka plyfan med någon lämplig tät lack, typ epoxi. Men då gäller det ju att den inte kan "smitta"... -
vectrex
Snickerinörd- Västra Götalands Län
- Medlem apr 2010
- 6 583 inlägg
- 6 791 gillningar
- 1 770 bilder och filmer
26 nov 2020 17:45 #11 -
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 3 970 inlägg
- 2 815 gillningar
- 266 bilder och filmer
26 nov 2020 17:49 #12Formplyfa är ju ingen rolig yta att jobba på ändå så lika bra att byta ut den
Kör på en riktig bänkskiva i trä och en lös melaminskiva för lim och dyl.
-
Medlem · Stockholm · 501 inlägg 26 nov 2020 21:0626 nov 2020 21:06 #13
Annars är väl standardtipset för bänkskivor board (”masonit”), vänder man den blanka sidan upp så är ju ytan ganska tålig. Dessutom billig att byta när det är dags.
Du får väl hitta på något gjutprojekt att ha formplywooden till! -
Medlem · 946 inlägg 28 nov 2020 10:36