Ama ellet träguiden skulle aldrig skriva någon som är väl testatblackarrow skrev:
Att man får eller tillåter är väl inte samma skak som att rekommendera?
Jag försökte hitta information om vilka ”kemikalier och gifter” vad som ingår i NTR klassat virke när jag följde den andra ”impregneringstråden”, men gick betpå det. Hittar ingen komplett förteckning.
Det @lars_stefan_axelsson och @Claes Sörmland skriver verkar stämma in på amerikanskt och europeiskat impregnerat virke, men inte svenskt NRA (A) klassat virke om man ska tro träindustrin och ”trämedia”.
Är svenskt NTR klassat virke så ”giftfritt” som träindustrin framhäver?
Tack för info och källan.Claes Sörmland skrev:
De uppgifter som vi har gett om innehållet i tryckat är korrekta. Om det känns tvivelaktigt så läs på Svenskt Träs hemsida och få infon direkt från källan:
[länk]
Utdrag:
[bild]
(Det som jag troligen skrev fel var årtalet som krom och arsenik fasades ut. Tydligen var det redan 2004. Jag har för mig att jag hade ett senare årtal.)
Fast den källan anger ju inte om NTR virke innehåller azoler eller ej.
Jag vet ju bara vad som står, att träet är antimögelmedelbehandlat. Men inte exakt vilket antimögelmedel som används i industrin i Sverige. Azoler är en grupp potenta antimögelmedel som blockerar svampens syntes av ergosterol, en cellmembranskomponent.blackarrow skrev:
Är du särskilt orolig för azoler?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Kemikalieinspektionen anser detta:blackarrow skrev:
https://www.kemi.se/kemikalier-i-vardagen/kemikalier-i-material/tra-for-utomhusbruk
Nej, azoler är en ny bekantskap. Jag är mest förvånad och därmed misstänksam eftersom det jag tidigare i ”trämedia” läst att svenskt tryckimpregnerat virke bara är behandlat med ”koppar”.Claes Sörmland skrev:
Hittade artikeln jag läste tidigare:
Missuppfattningar kring tryckimpregnerat virke ”Ger minst miljöpåverkan bland motsvarande alternativ”
Citat
”De träskyddsmedel som används i Sverige i dag är godkända av Kemikalieinspektion och EU:s biocidförordning. Den tryckimpregnerade vätskan består av kopparsalter, samma ämnen som finns i båtbottenfärger för algbekämpning. I grunden är koppar en livsnödvändig metall för både människor och natur, men i för höga halter är den giftig för vattenlevande organismer. I den vätska som används för tryckimpregnering går det år mindre är fyra gram koppar per löpmeter virke.”
Okay, de gamla gifterna är borta men in kom även en eller några nya biocider (azoler).
Om man ser det lite mer svart eller vitt, så tycker jag artikeln jag läste förvillar lika mycket som den klargör.
Har träindustrin koll?
Träindustrin har stenkoll. På hur de vinstmaximerar kortsiktigt. Allt annat skiter de i.blackarrow skrev:
Jag håller med om att det är svårt att få trovärdig information om tryckimpregnerat idag. Skulle aldrig använda det inomhus och minimerar användandet utomhus. I TS udda fall så hade jag nog, som andra nämnt, försökt ändra konstruktionen med trä som går utifrån och in under sovrummet.
Det förefaller egentligen mycket konstigt och precis som postats från kemi.se så säger man både Nej och Ja.blackarrow skrev:
Nej, azoler är en ny bekantskap. Jag är mest förvånad och därmed misstänksam eftersom det jag tidigare i ”trämedia” läst att svenskt tryckimpregnerat virke bara är behandlat med ”koppar”.
Hittade artikeln jag läste tidigare:
Missuppfattningar kring tryckimpregnerat virke ”Ger minst miljöpåverkan bland motsvarande alternativ”
Citat
”De träskyddsmedel som används i Sverige i dag är godkända av Kemikalieinspektion och EU:s biocidförordning. Den tryckimpregnerade vätskan består av kopparsalter, samma ämnen som finns i båtbottenfärger för algbekämpning. I grunden är koppar en livsnödvändig metall för både människor och natur, men i för höga halter är den giftig för vattenlevande organismer. I den vätska som används för tryckimpregnering går det år mindre är fyra gram koppar per löpmeter virke.”
Okay, de gamla gifterna är borta men in kom även en eller några nya biocider (azoler).
Om man ser det lite mer svart eller vitt, så tycker jag artikeln jag läste förvillar lika mycket som den klargör.
Har träindustrin koll?
Det är ju en relativt vanlig konstruktion med reglar instuckna för en balkongkonstruktion.
Citat:
Finns virket inne i huset på ställen där det inte kan förekomma någon direkt exponering av virket för människor, till exempel i en källare, som bjälkar på vinden eller under golvet finns det inte några hälsorisker med att låta det vara kvar, om du inte upplever problem med lukt.
Sen hur ofta har vi inte sett mindre barn leka i timmar på ett tryckimpregnerat trädäck med bara en blöja som kläder.... intressant frågeställning!
Klicka här för att svara