10 526 läst ·
71 svar
11k läst
71 svar
Vad kan lukta så?
Här är utrymmet under trappen.V Vardagsrum skrev:
Mätte precis upp till 15,4 i syll, 18% i regel samt 1,4% mot betong. Hålet där jag mäter är bredvid spegeln där nere.
Jag får be om ursäkt för att jag inte hänger med.L micke880 skrev:
Utrymmet där det luktar ligger under mark, då utrymmet är beläget i sutterängdelen av huset. Så långt är jag med.
Men har ni verkligen en krypgrund under detta utrymmet?
Eller är det så att detta utrymme är en del av krypgrunden?
Ja precis. Här är en bild på huset. Brunnen framför fönstret så hoppar man ner i krypgrunden. Vår innedel till llvp sitter i trappen. Så ca 2 meter under den är utrymmet som luktar.V Vardagsrum skrev:
18% i trä är strax över gränsvärdet. Att mäta fuktkvot mot/i betong är oftast meningslöst om man inte har rätt utrustning.L micke880 skrev:
• Är utrymmet uppvärmt?
• Varför har hålet tagits upp, är det för elkanalisation eller är det just för fuktmätning? Går det att ta meningsfulla bilder genom hålet?
• Jag antar att Aqara loggern (temp and humidity) inte visar på något avvikande över tid?
Och hur ser det ut i krypgrunden..?
Utrymmet är som innertemperaturen men det är inget element där.V Vardagsrum skrev:18% i trä är strax över gränsvärdet. Att mäta fuktkvot mot/i betong är oftast meningslöst om man inte har rätt utrustning.
• Är utrymmet uppvärmt?
• Varför har hålet tagits upp, är det för elkanalisation eller är det just för fuktmätning? Går det att ta meningsfulla bilder genom hålet?
• Jag antar att Aqara loggern (temp and humidity) inte visar på något avvikande över tid?
Jag tog upp hålet för att mäta fukten bara.
Det är ganska fuktigt på vår nedervåning på sommaren, och dålig ventilation. Och ännu sämre ventilation är det ju under trappen.
Har köpt aqara nu i november, så det är inget avvikande nu. Ca 45% rh
Här är en bild på syllen.V Vardagsrum skrev:18% i trä är strax över gränsvärdet. Att mäta fuktkvot mot/i betong är oftast meningslöst om man inte har rätt utrustning.
• Är utrymmet uppvärmt?
Suterränghus brukar mig veterligen ha en grund som är något av en kombination av källargrund (sutterängdelen) och platta på mark. Flera olika plattor kan förekomma..
I sutterängdelen av ditt hus har du något som kan beskrivas som källargrund med krypgrund.
Består golvet i utrymmet av trä, eller är det betong det också?
Vad består den nedgrävda grundmuren/väggen av? Lättbetong/Leca eller liknande?
Oavsett, så vet du att du har periodvis för hög fuktkvot i träreglarna. Hur är de fästa mot ytterväggen?
I sutterängdelen av ditt hus har du något som kan beskrivas som källargrund med krypgrund.
Oavsett, så vet du att du har periodvis för hög fuktkvot i träreglarna. Hur är de fästa mot ytterväggen?
Vi har bara krypgrund.V Vardagsrum skrev:Suterränghus brukar mig veterligen ha en grund som är något av en kombination av källargrund (sutterängdelen) och platta på mark. Flera olika plattor kan förekomma..
Jag vet faktiskt inte svaret på resten av frågorna. Men är man nere i krypgrunden så är det bara betong överallt.
Grundmuren är nog betong. Vet ej hur reglarna är fästa men det är ingenting mellan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden