Hejsan, har ni en någon annan om det kan finnas asbest i rören som syns på bilden?
Tack!
Mvh
Catalin
 
  • Rörledning med isolering, mässingkoppling och spår av slitage eller åldringsprocess nära vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör anslutet med tejp och isolering, möjlig vattenskada, behov av reparation, byggnadsmaterial, installation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör med isolering genom vägg, koppling, lite skräp och spindelnät, behov av reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage vid rör i tak, isolering skadad och hänger löst, möjlig mögelbildning, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Typisk rörisolering från tiden då asbest användes, men det är inte asbest på bilderna.
Däremot är det sannolikt asbest innanför ”skalet” i rörböjarna.

Isoleringen ser ut som något blek glasull. Glasullen är gulare idag och mineralullen gråare.
Asbestfibrer är mer som bomull och finns i olika färger.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
I rören hoppas jag det är vatten ;)
Ingen expert men tycker verkligen inte att det ser ut som den typen av isolering.
 
  • Haha
CatalinM och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
I rören hoppas jag det är vatten ;)
Ingen expert men tycker verkligen inte att det ser ut som den typen av isolering.
Ja, det är vatten. Tack för svaret
 
Glasullen ser modernare ut än från den tiden då nöthår och asbest användes. Så jag gissar att det inte finns asbest där, men säker kan man aldrig vara.
 
@CatalinM Kan vi inte få se bilder på rörkrökar!?
Det är där och inte på raksträckorna som asbest är vanligast.
 
blackarrow blackarrow skrev:
@CatalinM Kan vi inte få se bilder på rörkrökar!?
Det är där och inte på raksträckorna som asbest är vanligast.
blackarrow blackarrow skrev:
Typisk rörisolering från tiden då asbest användes, men det är inte asbest på bilderna.
Däremot är det sannolikt asbest innanför ”skalet” i rörböjarna.

Isoleringen ser ut som något blek glasull. Glasullen är gulare idag och mineralullen gråare.
Asbestfibrer är mer som bomull och finns i olika färger.[/
 
  • Vit yta med sprickor och flagning, möjligtvis en vägg eller tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rörledning, installation, isolerade rör, suddig förgrund, inomhus, takmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krökarna ser ut att kunna innehålla asbest.

Det kanske bara är fotot som gör det men är det fuktigt kring denna koppling?
Isolerad röranslutning med värmeisolering och kopplingar, möjlig vatten- eller värmesystemdel, inomhus, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Krökarna ser ut att kunna innehålla asbest.
Vad drar du den slutsatsen utifrån?
 
useless useless skrev:
Vad drar du den slutsatsen utifrån?
Det är så de brukar se ut. Men det kan ju vara något annat. Utan analys ska man i alla fall inte chansa om man tänker riva i det.
 
useless useless skrev:
Vad drar du den slutsatsen utifrån?
Jag får väl lägga till att för att vara säker behövs det göra en provtagning. Knöligheten på krökarna kan vara en indikering eftersom asbestmassan som användes (gurmassa) formades för hand runt kröken.
 
Centano Centano skrev:
Jag får väl lägga till att för att vara säker behövs det göra en provtagning. Knöligheten på krökarna kan vara en indikering eftersom asbestmassan som användes (gurmassa) formades för hand runt kröken.
Såklart jag tänker mig skicka iväg några prover till laboratorium för analys. men som jag tolkar i den här bild, det ser ut som någon har redan ”tagit prov” och vad kan se, det ser ut som gips och inte som en klassisk gurmassa som jag har sett innan på nätet.
Jag kommer inte röra något innan jag vet exakt.
Man vad tror ni om den här bild?
 
  • Närbild av vit textyta med sprickor och flagning, slitage eller skaderisk finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow blackarrow skrev:
Typisk rörisolering från tiden då asbest användes, men det är inte asbest på bilderna.
Däremot är det sannolikt asbest innanför ”skalet” i rörböjarna.

Isoleringen ser ut som något blek glasull. Glasullen är gulare idag och mineralullen gråare.
Asbestfibrer är mer som bomull och finns i olika färger.
Jag har tagit en bild på en rörböja som kan man se på innehållet, för mig det ser ut som gips och inte som gurmassa. Men jag kommer inte pilla på innan jag vet exakt.
 
  • Vitt strukturerat material med slitage och flagnar, närbild, skuggig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
CatalinM CatalinM skrev:
Jag har tagit en bild på en rörböja som kan man se på innehållet, för mig det ser ut som gips och inte som gurmassa. Men jag kommer inte pilla på innan jag vet exakt.
Du har inte möjlighet att kolla med tidigare ägare om det är så att de vet?
 
CatalinM CatalinM skrev:
Men jag kommer inte pilla på innan jag vet exakt.
Du kommer behöva röra det om du vill veta då det bara finns ett sätt att säkerställa och det är att ta prover. Självklart kan du ta in en firma som tar prover oxå men gissar att det blir stora utgifter för bara en koll.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.