Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
jogu007: [citat] Det var ett gammalt förråd som det satt gipsskivor i . Spacklade bara och målade över gipsskivorna.
Pelle8787: Hej! Har vitmögel på en syll. Ett företag har varit där och sanerat, jag vet inte riktigt hur men en undran har jag - det är minusgrader ute och jag läser att saneringsvätskor behöver +8 grader för att verka - är det så för alla vätskor eller finns det undantag? Hur går en mögelsanering till? Det är ett försäkringsärende och bolaget sanerade utan vår vetskap (vi bad dem
Hybro: För mer än 25 år sedan besökte jag och blivande kollegor Chalmers i GBG. Ett rent studiebesök. Det demonstrerades bl a en utveckling av intercom till helikopter. Gick ut på att dämpa ljudet från rotorblad, turbin, mekanik i rörelse mm. Enkelt beskrivet var att de störande ljuden fångades upp och fasvändes 180 grader i anläggningen. Men önskade ljud som kom från mikrofon nära
Hybro: Bara skummat igenom tråden. Förstod jag rätt så började problemen i höstas. Du tolkar att det är över- eller undertryck bara i vadagsrummet trots att luften kan röra sig till och från andra rum? Så kan det inte vara. Det blir tryckutjämning! - I så fall vill jag påstå att det du reagerar på är ett mycket lågfrekvent ljud. Ett ljud som förmodligen fortplantas från och alstras
klaskarlsson: [citat] Lim för ngt ? Fuktbelkastad impregnerad regel ?
Nik Coe: Tack för era svar & ert engagemang! Lutar åt att jag antingen målar in den såsom Bendamm och AG A föreslagit eller bara låter den vara helt och hållet då den ändå inte utsätts för någon mekanisk påverkan.
Claes Sörmland: [citat] Jag kanske ska förtydliga så här ett par år senare. När man städar bort vanligt mögel som förekommer i dåligt ventilerade badrum genom att t ex skura, spruta på Klorinlösning eller alkyl-(C12-16)-dimetylbenzylammoniumkloridrengöringsmedel så finns det s a s inga osynliga rester som är farliga för ens hälsa. Att lämna badrummet ostädad eller dåligt ventilerat så att
Bendamm: Arbetar själv med asbestsanering och det låter som en mycket oseriös firma som inte följer reglerna. Kanske tipsa arbetsmiljöverket? Tyvärr finns det många skojare. Det finns en mängd olika tekniker som vi kan välja bland beroende på vad jobbet är. Väljer man den metoden som är gjord måste man täta, plasta och använda en luftrenare. Sen gäller det att städa oerhört noga.
maria01: [citat] jag brukar dammsuga mina ventiler har sett när hotel och liknade brukar använda tryckluft på burk att rengöra med
plåtrickard: Skotta rent ,ta bort trallen .kolla alla kanter på pappen,ofta släpper den från fotplåten i framkant. [bild]
Mromalley: Haha! jag såg första avsnittet igår. Först tittade dom in under huset. "Jävla fin trossbotten, ser ju nytt ut" tänkte jag. Sen upp på vinden. Ny fin råspont. - svartmögel här, inte värt att rädda kåken. "VA fn i hvete!!!" Allt är bara "for show". Påhittat, överdrivet, likaså deras skämt och personligheter. Ser nästan aldrig på reality-tv eller dylikt, bara blev så igår, men
sturnus: Unfortunately, you do not remove unpleasant odors, but their cause! And there can be many of them. Bad plumbing, rotting wood in the walls, mold under the floor and ... animals, mice, martens ... Or grandpa farting :rofl:
heimlaga: Det är känt att klimatet i vanliga kalla oisolerade uthus har en förmåga att sanera bort en stor del av brandlukten ur brandskadade saker som förvaras där. Huset du beskriver har ju i praktiken varit ett vanligt kallt oisolerat uthus i 10 år så det kan ha luktsanerat sig själv till en del.
Hybro: 2003 insåg vi att direktel inte var någon framtid! Gjöt stort fundament i grunden. Murade upp mot Ytongrundens tak. Sågade upp ca 3 m2 av golvet inne i huset. Göt för en armerad platta ovanpå Ytongbalkarna. Med en 125 mmv isolerad luftkanal från stenfotens utsida till mitt i plattan. 1 ton Isokernskorsten monterades. Kul enkelt jobb. En 2 ton täljstenskamin byggdes på plats av en
seerikand: [citat] Haha, är det så?! Jag tycker också det lät konstigt men efter att ha googlat tycker jag mig förstå att det trots allt kan vandra över glas etc etc och därav osäkerhet kring huruvida det kunde växa på sten eller ej :D Jag har googlat det men tydligen inte snappat upp tillräckligt - oavsett - det låter ju betryggande... Tack!
Taxture: Vet inte fukthalten i stort men det var uppmätt 18% i reglar och takstolar…….
MathiasS: [citat] Jag vill inte uttala mig så säkert i frågan, men jag noterar ändå att när jag gjort långtidsmätningar före och efter åtgärder så stämmer dessa värden med väldigt bra med vad Airthingsprylarna mäter på några dagar. Jag skaffade faktiskt ett par Airthings Wave Radon häromdagen (rea på Elgiganten) och dessa apparater vill ha 7 dagar på sig innan man ska lita på
JonasJN: [citat] Jag gjorde nästan allt från utsidan då jag inte ville få urslag i teglet, när det endast var någon centimeter kvar med hålsågen utifrån och in så gick jag in och borrade sista från insidan. 800W har funkat för fyra hål här och hålsågen har jag inte märkt någon försämring på men då har jag inte haft några brådska på något av hålen heller. Armering har jag lyckats
etompau: Ser inte så farligt ut. Borsta bort och håll koll på ytan. Utgår från att masoniten är torr.
Minnie Mesola: Ja, släpp det. Spegeln är skadad. Det kommer sakta men säkert att växa. Minnie
bjorsi: Förrförra ägarna till vårt hus levde i 550 Bq/m3 från 1966 - 2016, de lever fortfarande. Förra ägarna satte in mekaniskt frånluft då frun var föredetta rökare. Som många skrivit före mig, höga radonhalter kan vara farliga för storrökare.
Mads93: [citat] Det stämmer, men nu var väl frågan om ventilationsluckan och inte själva röret i eternit? Utan vad som kan vara bakom luckan som hon öppnat :) [citat]
Minnie Mesola: Men snälla nån. Du svarar ju själv på frågan. Du här är nog asbesthysteritokeriklimaxgalenskapstrådarnas kung. Nej, det innehåller ingen asbest, precis som du själv konstaterat. Minnie
Jerald Stuartson: Felaktig ventilation kan skada tex väggarna i huset om du har övertryck.
hempularen: [citat] Vid renovering så är det rätt ovanligt, för att inte säga extremt ovanligt att man tar bort innertak helt. Innertaket vi ser på bilden är fäst på något. Det sitter troligen något i stil med gipsskivor i taket, eller råspont (plankor) om huset är gammalt. Och vid all renovering blir det enorma mängder skräp och damm på precis alla ytor som finns. Så skräpet ovanpå din
Ylex: [citat] tomten vet jag inte om den är ok i pris. Vi bygger på västra Orust. Men de tillverkar allt i sin fabrik på Henån. Jävligt fina välbyggda hus verkar det som. Dala Trähus är nog lik bra som andra dock är det väldigt tillmötesgående på ändringar som andra tar betalt för. Dock kan man ju inte ändra för mycket innan bygglovet sluta gälla.