Städade i bokhyllan och såg att hålen var igentäppta av någon märklig ”lera”.
Grävde i hålet högst upp och kom ut en larv, så någon form av insekt är det…

Någon som har koll på vad det är? Hur blir man bäst av med dem?

• Träyta med spacklade hål, möjligen dörr eller vägg, ljusbrun, synliga ådringar, lutande perspektiv, interiör detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Det är nog lättare att avgöra med en bild på ohyran. Liknar hålen man gör för solitär bin, men det finns säkert flera som gillar hål.

Men det är väl än människa som gjort hålen? Fyll upp hålet med något så kommer larven leta en annan plats att bygga bo.

Krokben
Det problemet hade vi när jag var liten och alltid hade altandörren öppen på sommaren. Vill minnas att jag såg någon form av stekel stå och greja i hålen varje år. Kanske kan vara något sådant?

Förmodligen någon sorts solitärbin. Brukar få såna vid några av våra fönster, i hålet där låskolven går in i karmen. De gör ingen skada så jag brukar låta dom vara, men kanske lite mer omysigt att ha dom boende i inredningen såklart.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är nog lättare att avgöra med en bild på ohyran. Liknar hålen man gör för solitär bin, men det finns säkert flera som gillar hål.

Men det är väl än människa som gjort hålen? Fyll upp hålet med något så kommer larven leta en annan plats att bygga bo.
Precis, hålen var där från början - aldrig sett något liknande tidigare. Dum fråga, men har det inte varit för kallt för solitärbin att hitta hit?

@Paksi kan det absolut vara. Har ofta öppet och vandrar på sommaren, men tänkte att det gått lång tid sen dess.

@Krokben nä precis, det är i sovrummet så känns inte jättefräscht…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.