Hej,

Var på visning av ett 70-tals enplans atrium/kedjehus nyligen där det i ett av sovrummen var en del mögel, se bilder. Det har uppkommit av kondens från tonårssonens datorer som stått i rummet enligt mäklaren, är det en rimlig förklaring för all denna mögel? Allt detta ska ha uppkommit under tre års tid.

Om denna förklaring stämmer, tror ni att det endast är ytlig mögel eller kan även bakomliggande konstruktion av vägg och tak vara påverkat?

Vägg med mögel och fuktfläckar under ett fönster i ett rum med laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm med öppet utåtgående fönster visar mögelskador och smuts på fönstrets insida och tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nej det är inte rimligt.

Saknad ventilation och ev. värme och ev läckage vid fönster eller någonstans utifrån. Bör undersökas närmare innan köp.

• Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
En dator är som en värmekälla. Då borde det finnas mögel bakom vartenda elemnent. Jävla skitsnack.

Måste vara kraftigt förhöjd fukt.
Ett läckage någonstansifrån.

Räkna med att riva en del i det rummet.

• Gilla
CarlC89 och 2 till
  • Laddar…
En dator ger ingen kondens. Snarare avger en dator varm och torr luft.

Det där beror på nått annat. Mest troligt dålig ventlilation. Men om datorn varit vättre bestyckad och stått i det rummet borde den snarare motverkat kondens.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Finns ju överklockade speldatorer med vattenkylning. Om den läcker lite... (Men borde man inte märka att man behöver fylla på ofta? Har själv ingen erfarenhet av vattenkylda datorer.)

• Haha
Srednar
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns ju överklockade speldatorer med vattenkylning. Om den läcker lite... (Men borde man inte märka att man behöver fylla på ofta? Har själv ingen erfarenhet av vattenkylda datorer.)
Googlade precis på det och på swecklockers beskrevs just det problemet med mögel i kylningen. Men hittade inget om att väggarna blivit mögelskadade.

Tillägg:
På det forumet stod det att destillerat vatten ska användas. Större risk med kranvatten. Kan det vara orsaken här? Men det ser ändå mycket ut.

Stort tack för alla snabba svar.
Ja, just som du skriver @Appendix så är det varm luft som kommer från datorn.

Mäklaren menar på att sonen haft öppet fönster och datorn igång och att det då bildats kondens. Och det tillsammans med dålig ventilation ska ha orsakat detta mögel. Men det låter som att det inte är en helt rimlig förklaring då?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det var förklaringen så ska det även finnas indikation på golvet, som bör vara högst lokal.
För övrigt så om man har vätskekyld pc så vill man få bukt på problematiken omgående. Har man en kylare som läcker kan delar för 20k gå åt helvete om man inte stoppar det direkt. Mäklaren snackar bara skit, om mäklaren ljuger om detta som är så lätt att notera undrar man hur hon/han agerar med resten...

• Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
V Vatsug98 skrev:

Mäklaren menar på att sonen haft öppet fönster och datorn igång och att det då bildats kondens. Och det tillsammans med dålig ventilation ska ha orsakat detta mögel. Men det låter som att det inte är en helt rimlig förklaring då?
Nej det skulle jag direkt säga låter otroligt. Jag har i princip haft daror igång i mina boenden sen 95 och adrig haft problem som detta. Snarare tvärtom. Kondens bildas inte mot en varm yta.

jag skulle säga att jag tittar på andra objekt.

vad är det bakom den mest utsatta väggen? Grannen?

dålig ventliation är nog största boven här. Men säger de att fönstret varit öppet så är det mest troligt inträngande vatten nånstanns.

Kan vara grov misskötsel, till exempel högar med smutsiga kläder eller annat som har legat travade där. Om man inte uppmärksammar detta så tror jag inte att man sköter resten av huset heller. Så det kan finnas fler obehagliga överaskningar.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
V Vatsug98 skrev:

Öppet fönster + dålig ventilation = rimmar illa.

Möjligtvis att man kan få problem om nån sitter och gejmar i ett ständigt stängt rum med förhöjd värme plus kondens och fuktig utandningsluft. Men jag är ingen mögelexpert.

Nåt luktar mögligt med berättelsen du fått från mäklaren...

• Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
V Vatsug98 skrev:

Den mäklaren har just visat att han/hon är helt opålitlig. Jag skulle vara försiktig med allt som han/hon säger.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Tror inte på den förklaringen.

V Vatsug98 skrev:

Intressant att mäklaren står och drar den slutsatsen. Rimligaste vore väl att hänvisa till ett bes. Protokoll alternativt ge råd attt undersöka detta vidare. Hen ska ju vara neutral.

• Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.