5 685 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Jag tål inte nya väggfärgen i sovrummet, vad göra?
Shellac är fint som trä/möbel-lack. Men att måla väggar med det? Du blir nog först i världen, berätta hur det gick. Det tar många strykningar att bygga upp tjockt lager shellac, räkna med 25 liter T-röd..
Kanske äggoljetempera istället? innehåller endast pigment, vatten, ägg och linolja
Kanske äggoljetempera istället? innehåller endast pigment, vatten, ägg och linolja
Shellac används ofta som spärrfärg och för det behövs bara ett tunt lager, en strykning räcker. Skulle tro något kilo flingor i 2-3 liter räcker för ett rum. Äggoljetempera är inte helt tätt och dessutom luktar det väl ganska illa efter strykning.A ansic skrev:
Borde väl räcka att dra en spärrfärg på den. Schellackbaserad eller annan. Sen måla ingenR Ronnja skrev:Hej! Jag har målat mitt sovrum med färg som jag inte tål, jag har svårt att andas i rummet, har astma.
Färgen innehåller 5-chloro-2-methyl-4-isothiazolin-3-one + 2 andra liknande gifter, pesticider. Jag behöver bli av med färgen och lukten pga allvarliga allergiska besvär.
Färgen är vattenlöslig och såldes som "non toxic" vilket jag nu lärt mig inte var sant. Den innehåller 3 giftiga kemikalier, så färgen måste bort eller hindras att avge gifter.
Jag har läst att det finns 2 saker att göra:
1. måla över väggen med shellack (men luktar inte det jättemycket? hur lång tid tar det tills den lukten försvinner i så fall?
2. riva ner/slipa bort färgen (vilket jag inte tror fungerar så bra i detta fall, det är en betongvägg som tidigare var målad.
3? men jag har en 3:e ide' vad tror ni om den? att man limmar/tapetserar något ogenomsläppligt på väggen, tex byggplast? våtrumstapet? eller annat? vad tror ni om det?
vilket material skulle man använda då som inte kommer släppa igenom giftiga ångor?
och vilket (ogiftigt) lim?
och vilken typ av färg kan man sedan använda att måla med på det?
Jag känner mig ganska desperat över detta faktiskt, har jag råkat förstöra hela lägenheten nu???
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om vi förutsätter att det verkligen är färgen som är problemet. Så tror jag att enda säkra lösningen är att slipa bort den med en betongslip, kallas även saneringsfräs. Finns att hyra.hyr även tillhörande dammsugare. Och arbeta med en bra skyddsmask (och hörselskydd). Även om den tillkopplade dammsugaren tar 99% av dammet, så blir det oerhört mycket damm. Så täta rummet helt mot övriga lägenheten innan du börjar.
Men jag tycker det låter lite konstigt om det skulle vara färgen, även om den innehåller skumma ämnen, så är de antingen bundna i färgen och håller sig på väggen, eller så är de flyktiga, och då borde de ha försvunnit vid det här laget.
Men jag tycker det låter lite konstigt om det skulle vara färgen, även om den innehåller skumma ämnen, så är de antingen bundna i färgen och håller sig på väggen, eller så är de flyktiga, och då borde de ha försvunnit vid det här laget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden