Hej,
Jag har flyttat till en lägenhet som är byggt 1946 sedan 2004 och undrar vad är chansen att det finns asbest. Jag läste att asbest användes från 1922- 1992. Men mest 1960-1973. Så vad är chansen att lägenheten har/inte har asbest?
Jag har flyttat till en lägenhet som är byggt 1946 sedan 2004 och undrar vad är chansen att det finns asbest. Jag läste att asbest användes från 1922- 1992. Men mest 1960-1973. Så vad är chansen att lägenheten har/inte har asbest?
Ganska hög risk. Men enligt regler från Arbetsmiljöverket så finns ett krav att en asbestinventering med asbestprovning ska göras i alla byggnader där det finns en risk att asbest kan förekomma. Det går oxå att skicka prov på analys. Asbest (oftast i eternitskivor) är ofarligt som intakt.A Alex Tomasson skrev:
Din förening eller hyresvärd bör ha koll.
Det är som tidigare skrivit: mycket hög sannolikhet att det förekommer asbest i din lägenhet.
Du ska även ha i tanke på att lägenheten förmodligen renoverats under asbeståren och mer asbest har kanske tillförts.
Men det viktiga är att om du börjar renovera och riva ut material så ska du vara medveten att det kan vara asbest i det du river. Rör du ingentig så är asbest ofarligt.
Men innan du river så ta ett prov och skicka på analys om du inte vet vad det är för material.
i lägenheter så är det vanligt i golvlimm, golvmattor, kakelfix, kakelfog.
Tänk även på att det kan finnas flera lager golvmatta vara av ett kan innehålla asbest.
Lika så kan fix ha lämnats kvar på väggen vid tidigare kakelbyte.
Det är inget större problem att hantera asbest om man gör rätt.
och första steget är att identifiera asbest INNAN man börjar riva hej vilt.
Då kan man skärma av problemområdet och vidta lämpliga åtgärder.
Du ska även ha i tanke på att lägenheten förmodligen renoverats under asbeståren och mer asbest har kanske tillförts.
Men det viktiga är att om du börjar renovera och riva ut material så ska du vara medveten att det kan vara asbest i det du river. Rör du ingentig så är asbest ofarligt.
Men innan du river så ta ett prov och skicka på analys om du inte vet vad det är för material.
Tänk även på att det kan finnas flera lager golvmatta vara av ett kan innehålla asbest.
De renovera köket,vardagsrummet,badrum och ett rum medan jag var hemma.H HSP skrev:Det är som tidigare skrivit: mycket hög sannolikhet att det förekommer asbest i din lägenhet.
De har renoverat köket golv och väggar, hela badrummet, väggarna på vardagsrummet och ett rum medans jag var hemma.K kattlucka skrev:Ganska hög risk. Men enligt regler från Arbetsmiljöverket så finns ett krav att en asbestinventering med asbestprovning ska göras i alla byggnader där det finns en risk att asbest kan förekomma. Det går oxå att skicka prov på analys. Asbest (oftast i eternitskivor) är ofarligt som intakt.
Din förening eller hyresvärd bör ha koll.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det där är inte helt korrekt. Försäljning av asbesthaltiga material (med undantag för bromsbelägg till fordon) förbjöds i Sverige 1982.A Alex Tomasson skrev:
Det kan också finnas andra onyttigheter än asbest i huset. Man kan ha använt olika sorters tjära/bitumen som fuktspärr, dessa kan innehålla både stenkolstjära och PAH:er. Har fastigheten renoverats under 1960- eller 70-talet kan man ha använt fogmassa med PCB eller satt in PCB-fönster. Trävirke från sågverk utan varmluftstork behandlades ofta med pentaklorfenoler för att virket inte skulle angripas av blånadssvampar under torkningen. Plaster i byggmaterial från 1900-talets senare hälft kan innehålla både ftalater och bromerade flamskyddsmedel.
Ska jag fortsätta...? Näe, nu har du så du kan googla hela kvällen.
SågspånPappspikEternit skrev:
Det där är inte helt korrekt. Försäljning av asbesthaltiga material (med undantag för bromsbelägg till fordon) förbjöds i Sverige 1982.
Det kan också finnas andra onyttigheter än asbest i huset. Man kan ha använt olika sorters tjära/bitumen som fuktspärr, dessa kan innehålla både stenkolstjära och PAH:er. Har fastigheten renoverats under 1960- eller 70-talet kan man ha använt fogmassa med PCB eller satt in PCB-fönster. Trävirke från sågverk utan varmluftstork behandlades ofta med pentaklorfenoler för att virket inte skulle angripas av blånadssvampar under torkningen. Plaster i byggmaterial från 1900-talets senare hälft kan innehålla både ftalater och bromerade flamskyddsmedel.
Ska jag fortsätta...? Näe, nu har du så du kan googla hela kvällen.
![]()
- De har renoverat under 2022 köket golv och väggar, hela badrummet, väggarna på vardagsrummet och ett rum medans jag var hemma.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Då är det så dags att fundera på om det var asbest som revs, så att du och byggnadsarbetarna utsattes för asbestdamm. Gjort är gjort.
Om du eller byggarna inte skickade iväg några prover för asbestanalys kommer du heller aldrig få veta. Släpp det.
Om du eller byggarna inte skickade iväg några prover för asbestanalys kommer du heller aldrig få veta. Släpp det.
De ringa de oss för att de sa att vi måste renovera efter 12 -15 år enligt de. Så jag tänkte att de visste att det inte var farligt.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg