Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
tergo: fråga https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Dr Benz: Jag skulle rekommendera att sätta in friskluftsfläktar typ pax calima som går kontinuerligt för konstant luftbyte och ökar när det blir fuktigt och eller man tänder lampan. Dessa bör sitta i dusch, toaletter och tvättstuga. Då bör dom kunna suga frisk luft genom tallrikarna som ni har.
wildeside: [citat] Länk till "MATERIALINVENTERING – Enkla byggnader(Bilaga till rivningslov/rivningsanmälan)" https://www.osteraker.se/download/18.367d658917909e8fc2bc744/1632319301242/F%C3%B6rslag%20Materialinventering%20-%20ifyllnadsbar.pdf Ger ett hum om vad och hur man inventerar rivningsmaterial.
Thomas_Blekinge: [citat] Grundtanken är att dra ut fuktig luft från tvättstugan, antingen genom en befintlig mekanisk ventilation, eller genom en PAX (eller andra märken) ut genom väggen som du tänkt. Döutrymmet kan bli ett problem, speciellt om det kommer att bli kallt där eller kalla ytor. Fundera om det är ett absolut krav att sänka taket där. Många funderar ju på att dom har för lite takhöjd.
Harald Blåtumme: Jo det många missar är att sorbtionsavfuktare är enormt energikrävande, Välj aldrig dessa om det finns alternativ.
SågspånPappspikEternit: [citat] Nej, det är inte 'lite mellan fingrarna' att anlägga en egen asbestdeponi hemma. Det är förbjudet. Punkt. Anledningen till att det kostar att bli av med asbesten, är att det är speciella, hårdare krav på en asbestdeponi jämfört med en 'vanlig' deponi för icke-farligt avfall.
jolleauper: Hej igen, stort tack för svar. Jag förstår, får ta mig en funderare här. Det som är frustrerande för oss är att det inte luktar uppe i huset ännu, sen är det på g och har börjat lukta en del när man är nere i själva krypgrunden, men annars märker man inte av det.
kerkar: [citat] Jag undrar samma sak, Tycker det luktar mögel, men vet inte om testerna som finns att köpa går att lita på. Det finns båda billigare för strax under 400 kr, men också dyrare för 2 800 kr. Finns det någon som har provat dessa mögeltester som finns att beställa hem?
Jens5: [citat] Ja det stämmer bra att dom är rostiga! Plastlister är givet då. Får fundera lite då, man kan inte lägga platonmatta under ?
Dr Benz: Såklart. Mitt hus är ”byggt” på eternit och så här tänker jag. Färg är färg och man använder det som är lämpligt utifrån vart det skall vara och brukas med. Tänker inte att man behöver göra något extra enkom för att underlaget är eternit utan viktigast är att det fäster som med all annan färg. Jag är faktiskt tacksam för eterniten för den är väldigt tålig mot
boojy: Ja hur gick de egentligen fick ni bort lukten och vet ni vad de var?
lärjungen: [citat] Absolut, borde jag angett inledningsvis. Det är byggt sent 70-tal. Vill minnas att han nämnt 1978.
Anonymiserad 622067: [citat] Pengar till det finns inte just nu 😅 eller de finns men behöver spara dom så dyrt som allt är nu….
Nissens: [citat] Att köpa loss träden tror jag fortfarande är en bra idé.
xxargs: Ytan ser ut att ha massor av rester av fossila snäckor och annat och då är det inte asbest för att kolla extra: har du en liten bit eller liten flisa av det så bör det fräsa om det läggs i vatten med lite löst citronsyra eller ättiksyra - en droppe av dito på dold ställe bör ganska snabbt också fräsa om det är av marmor/kalksten då det är koldioxid som frigörs när syran löser
olofh: [citat] Jo då, blir att ringa imorgon och städningen är påbörjad 😂
pmd: [citat] Det är inte ett självändamål att använda lite elenergi. Om elen är billig kan man använda mycket. Om elen är dyr behöver man spara el.
Claes Sörmland: Öppna fönster och ytterdörr i rummet är en god idé. Full luftväxling. Stäng utrymmet mot övriga bostaden.
Qwerty952: Hej , vår katt har fått hönsloppor och misstänker det kommer från grannens höns. Tyvärr slog det bakut när jag skickade om detta och de vill inte kolla detta. Så finns det något jag kan sprida längs tomtgränsen som lössen inte trivs i ?
Henrik Vamos: Testade att lägga liten klump i vatten. Den löstes upp direkt. Troligen salt då! Tack för tips!
Avemo: Det finns inga universella svar här. Så länge ingenting går sönder kan huset stå tomt i några år. Går något sönder och det sker vid ett olyckligt tillfälle kan mycket ta skada på kort tid. Det går att ha diverse övervakningssystem så att du på distans kan få veta om elen försvinner eller om det blir kallt inomhus. Artikeln om att stänga ett fritidshus är fullt applicerbar
RAG: En fråga utifrån egna erfarenheter till er som har lukt från FTX (som trådskaparen): Har ni långa rör för uteluften? Dvs röret för frisk luft från fasad fram till aggregatet? Dammet som avlagras i detta rör kan det börja lukta metalliskt speciellt vid kallare väder enligt min erfarenhet. Varför vet jag inte, men tänker att det kan ha med luftfuktighet utifrån att göra. I övriga
schlump: Lufttätt låter spännande. Min initiala kommentar om åldersbeständig plast var på grund av att jag gjort så själv. Lufttätt mest troligt ne,j men det ser ju till att det inte sprids överallt.
Lechuza: [citat] Har bara gjort några rum! För att utvärdera och så. Men jag ska ju lätt göra de i alla utrymme jag ska renovera. Men de har funkar riktigt bra. Inte märkt något negativt. Slipper lukt, drag, de ljudisolerar samt att du slipper småkryp som springer och gömmer sig under golvet.
Stefan1972: Möglet dör själv om grundproblematiken är åtgärdad och fukten minskat. Lite rester är inte farligt och gör inte att det på nåt vis sprider sig om det bara handlar om vanlig påväxt vid fuktigt klimat. När allt torkar så dör det som sagt och det blir bara visuellt fult. Det finns ändå miljarder nya sporer i luften helt naturligt som bara väntar på boplats.......
Andreas Bergstrom: Gjorde ni några framsteg här? Sitter i exakt samma läge, förråd under trapp med snarlika material, luktar surt sedan en månad. Misstänker att den fuktiga augusti/september i kombination med dålig ventilaion gjort att någon doft satt sig. har försköt lukta längs golvlisterna utifall någon doft från grund (hög ventilerad plintgrund, 100-200cm från bergsmark) finns men kan bara
Metronom: Japp vattenburna radiatorer. Hade en till bild, med bättre överblick, lägger upp den också.