Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Stefan1972: Summa kardemumma så är det ju inte ens säkert att det är försvarbart att ha en avfuktare stå och gå hela tiden heller.........Slå av den och se vad som händer. Sker det inget anmärkningsvärt så är det ju bara bortkastade pengar.
JohnO12: Tack allihopa! Skönt att veta att det inte är något som kommer att skada huset :) Bara att välja sätt att göra av med dom nu. /John
Ulltand: Boracol har också en långtidseffekt och kan användas förebyggande. Men fukten vill man ju få bort i vilket fall.
lostinsweden: Har läst på lite nu och förmodligen är det ett resultat av kondens på grund av att skåpdörren är inte alltid stängt som gör att den fuktiga luften tar sig in.
hempularen: Jag tolkar det som att de nekar ersättning pga. det andra stycket. "slitage, bristande underhåll"... Att tätningslisten försvunnit och inte ersatts är kan ju vara eftersatt underhåll. Men som jag personligen ser det så är det bara bristande underhåll om den försvan för ex. ett halvår sedan, och jag upptäckt att den är borta, men gör inget åt det. Här vet vi (kanske) inte hur det
Alfredo: [citat] Och eventuellt andra husdjur som exempelvis burfåglar antar jag.
Jonatan79: Det är vanligast i lim, om mattan lossnar lätt bör det vara ofarligt. Vilket det ändå är om det innehåller asbest...
imported_Benno: [citat] Vilken trådkapning. Från plastmatta till mätarskåp. Jag tycker allt ser nytt och fräscht ut. Om det suttit eternit eller asbestpapp där så verkar den inte finnas kvar. Om jag nu ser rätt på bilden att det sticker fram trä i nedre vänstra hörnet.
Lanoire22: Har provat elda upp en bit, det svarta brinner och smälter. Det lumpappliknande materialet brann också. Det är väl ett tecken på att det inte är asbest?
Stefan1972: Fast du får tänka på att en yttre dränering kanske inte avhjälper saken i ett så gammalt hus.Väggarna kan fortfarande suga fukt från backen så det är ju inte säkert du når de resultat du önskar..
Strontus: Suddig bild, men jag tycker det ser ut som salt/mineralavlagringar.
Düsseldorff: [citat] Peta bort geggan på den första och putsa. Fuktmät den andra för att kolla om det är fukt. Om det inte är det, måla över och hoppas att det inte kommer tillbaka.
hempularen: [citat] Det där var ett "anti uttalande". Det hon säger är alltså att området typiskt sett har fuktproblem. I så fall har troligen även det här huset problem i någon omfattning, om de är byggda ungefär samtidigt med samma teknik. Och likartade markförhållanden. Det i protokollet som jag framförallt reagerar på är att bes. mannen känner en avvikande lukt från grunden. Det betyder
SågspånPappspikEternit: ...och då innehåller den inte asbest. Däremot någon slags kalciumsulfat, men det gör gips även idag.
Hillan90: Håller på och river ut ett gammalt badrum! Gått ca 5 dagar sedan jag var in! Så nu idag när jag skulle riva det sista så fann jag detta! Vad kan det vara? Att tillägga är att det regnat in precis ovanför den senaste tiden, kom ett antal centimeter i ”ovädret” som var för 2-3v sedan!
tobast: [citat] Jag har hittills inte något bevis för det nej men det verkar märkligt att grannländer då som sagt talar om det och det också verkar vara något om man kollar på det i UK/USA men i Sverige har jag inte sett en artikel om tapetsering där det nämns (är juh väldigt vanligt som tur att det nämns i artiklar om mattläggning t.ex).
Tuvis: [citat] Hej! Vill bara tala om att lukten försvann med vacuumventilen.Tack, för tips! . Det var en byggare som fixade det. Jag har dock inte kollat upp med någon annan om det behövs något mer. Jag är bara så glad att doften är borta.. Vet du om ngt kan hända IOM att jag har en sådan ventil på min enda avluftnings’skorsten’..? Med vänlig hälsning, Annika
Miajoh2001: Yes! Jag har bett om offerter och det blir definitivt en dyr åtgärd. Tänker att antingen få man dra ner minst 400 000 från priset eller avstå.
Jonatan79: Rigga en mörkerkamera så kanske du får hyresgästen på film. Min killgissning är ”vagina mobile” (fladdermus),
paralun: [citat] Du bör läsa igenom den här informationsskriften från Strålsäkerhetsmyndigheten. https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/contentassets/1ebc56e1b11f4b118b9b4a09b9cd4d7c/magnetfalt-och-halsorisker.pdf Och det här: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-och-tradlos-teknik/magnetfalt/halsorisker-med-magnetfalt/
Åsa Lund: Aldrig hört talas om såna, check på att ha lärt sig nåt nytt idag 😊
jonaserik: i bland var det en papp som dom lindade omkring, men inget är hugget i sten, men mycket sällsynt med asbets direkt i luften omkring rör.