BirgitS
BirgitS: Jag vet inte, men kanske risk för att det vid mycket regnande blir så blött att det går igenom panelen, sugs upp så att det någonstans bildas mögel.
18 svar · 3,3k läst
·
J
Jönkan: Jag kunde enkelt borsta bort det med en borste och nu tänker jag måla om där färgen försvunnit
7 svar · 3,7k läst
·
P
Petebuckner: Okej, tack för snabbt svar! Det har legat en diffusionsöppen matta på golvet, därav har detta gått omärkt förbi under en längre tid. Vi tänker renovera källaren inom de närmsta åren och där gissar jag att första steget är att ta bort all färg som inte är diffusionsöppen från bland annat golven och även byta ut gjutjärnsbrunnen som finns med i bilden.
2 svar · 3,2k läst
·
K
K. Berg: Tack! Det var fukt i dem tidigare så en del av det byttes ut. Men problemet kvarstår och de ska undersöka syllarna igen de som är kvar antar jag. Kan det vara ”säkert” i en del av byggnaden. Skillnad mellan rum och så? Ifall det nu är det som spökar.
2 svar · 3,5k läst
A
ArneTW: Nej. Ingen kreosot så långt ögat kan nå... det mesta virke grånar/svartnar ändrar färg med stigande ålder och ursprung... kådrikt/soligt/vatten/träslag påverkar och du kommer att se de flesta färger. Har det trängt in vatten någonstans kan det murka så att peta med kniv kan vara ett bra sätt att kolla om det är friskt... hårt=bra mjukt=dax att byta, blött=dax att kolla taket...
3 svar · 1,9k läst
·
Tommty
Tommty: Du har väll 2 val i stort sett: 1) begära sanering, begränsad livsstil i några dagar/veckor med en enkel kokplatta och kanske en kyl/frys som du kan få plats med 2 billys pan pizzor för att mata barnen efter skola/förskola. 2) acceptera att skett har skett, Finns mängder med studier som påvisar att tillfällig asbestexponering inte orsakar någon negativ hälsopåverkan, du andas in
2 svar · 1,2k läst
J
JohanLun: Kokande vatten och klorin tar iallafall död på "bananflugor" som vi några gånger fått boendes i vattenlåsen...
4 svar · 6,1k läst
·
Hep
Hep: Gasfilter tar damm, men dammfilter tar inte gas. Behövs båda sätter man dubbla filter på de masker jag testat. Det finns säkert de som tar ”allt”. Eftersom det ändå är försent nu tycker jag vi säger att det inte var farligt för dig den här gången, så kan du sova gott medan du väntar på att köpa gasfilter till nästa gång.
1 svar · 1,7k läst
Isakare
Isakare: Kontakta hyresvärden eller bostadsrättsföreningen, de har avtal om skadedjur i försäkringen för fastigheten.
2 svar · 1,7k läst
BirgitS
BirgitS: Men med tanke på de många benen och att de rullar ihop sig så är det nog någon sorts dubbelfoting: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelfotingar Gissningsvis har de kommit in för att det är varmare inne än ute. Täta är nog lösningen för att hindra dem, eller så bryr man sig inte eftersom de dör i brist på mat.
2 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Man kan inte se på bilder om kakelplattor eller fix innehåller asbest utan man får skicka in för analys.
1 svar · 2,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: Spelar det någon roll? Det är väl bara att tvätta bort det? Välkommen till forumet!
3 svar · 1,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Har ni barn? Kanske någon lekt och stänkt i taket?
6 svar · 3,1k läst
·
Manganbangan
Manganbangan: Svårt att få perspektiv på bilderna. Absolut inte hussvamp iallafall. Hussvamp växer på två ställen i världen utomhus, i Kalifornien och i Nepal 😉
3 svar · 2,8k läst
·
J
jonaserik: Ett spjäll i en skorsten eller rökrör från en panna får inte täta helt, utan ska ha en glipa för att ev, avgaser ska åka ut rätt väg. Så där finns inga genvägar med spjäll som ska täta helt. sen det med köksfläkten, dom brukar vara på ca 400 m3 i vid max fart utsug och då blir det ett strakt undertryck i huset och den luften måste komma in från någonstans. Att det finns
8 svar · 3,7k läst
E
Ellinor Hellquist80: [citat] Tack, de har fläktar mm och de hade som en plastdörr ner mot källaren när de slipade . Tänker att snickare även borde ha dammsugare kopplat till slipen? De säger att de städat noga o det är 3 veckor sedan. Sedan är de födda på 60 talet o tycker inte något är farligt. De tycker jag oroar mig i onödan ...år väl just att jag behöver släppa kontrollbehovet o låta någon
5 svar · 2,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Somna om
1 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
1 svar · 1,6k läst
·
B
Bennca: [citat] Tack för ditt svar! Vi valde att sätta in en radonsug eftersom det inte var rimligt att endast väggarna skulle kunna orsaka så höga värden. Dessvärre är vi fortfarande inte rikigt i hamn ändå. Värdena sjönk från >3700 Bq till ca 2400 Bq. En rejäl sänkning men långt ifrån tillräckligt. To be continued...
10 svar · 2,4k läst
C
Carl Abrahamsson: Då får jag tacka för svaren, verkar som att det inte är någon hälsofara, misstänker att det kan vara nån skada eller papper som fastnat när skivorna legat på varandra innan montering som ni varit inne på så kommer isolera och gipsa igen väggen.
5 svar · 1,7k läst
·
H
Harald Blåtumme: Det finns inga rationella skäl att vara rädd för spindlar i Sverige. Det finns inga farliga spindlar i vårt land, dvs farliga för människor. Jag vidhåller att du har mycket stor nytta av att ta hjälp för att komma över denna fobi, gör att du slipper bekymra dig om helt oviktiga saker och kanske till och med kan uppskatta vad dessa små varelser gör för att underlätta din tillvaro.
33 svar · 7,9k läst
·
Braber
Braber: Hej ang lukten i torpet. Det framgår inte vilken typ av kreosot det gäller. Förhoppningsvis är det kreosot framställt av sk trätjära, inte ur stenkolstjära. Och då är det mest lukten som besvärar och kanske då acceptabelt om man inte lever i en hälsofarlig miljö. Braber
11 svar · 14,1k läst
Ohchips
Ohchips: [citat] Utan att ha sett skivorna törs jag påstå att det inte var asbest i dom. För övrigt sticker inte asbest. Om det är gamla böjar du varit bekant med, så är det isoleringen och inte asbesten du känt av.
10 svar · 2,1k läst
N
Nyatag: [citat] Good points! Källaren i mitt fall är väl inte mycket till källare haha utan är kopplat till resten av huset. Tillbyggnad på 70 talet gjorde att det blev flera etage i huset så källaren är öppet mot "nya" delen och är bara 4 steg ned från vardagsrummet. Husets badrum bla har alltid varit i källare delen och är fortfarande så, så det har alltid varit använd som en del av
17 svar · 5,5k läst
J
Jappen48: Min erfarenhet är nya fällan är i särklass det bästa jag någonsin provat. Betar med delade hasselnötskärnor och har hittills okt/nov 2023 fångat 13 råttor. Från ganska små till rejäla. Fördelen med nötter är att de kan sitta länge i fällan utan att bli sunkiga eller kladdiga. Skulle önska att armen på betet vore ca. 5 mm kortare, det har hänt att råttor har hunnit undan.
62 svar · 25,6k läst
·
Emergency bug
Emergency bug: [citat] Ja, jag är nog inne på samma spår. Att det helt otvetydigt är ofarligt, i synnerhet för barn att växa upp i, är jag tveksam till. Vi tar dit någon som i vart fall tar betalt för att kunna detta och följer deras rekommendationer. Även om det nog inte blir den mest bekväma och snabbaste vägen att gå.
15 svar · 2,1k läst
·
snojoman
snojoman: [citat] Förstår inte riktigt vad ditt svar har med min fråga att göra?
16 svar · 2,9k läst
S
svare: [citat] Tack! Det känns som att man inte är helt ute och cyklar iaf och kan testa med detta till en början. Den initiala investeringen är ju väldigt låg så om man behöver göra om göra rätt så är det ingen större skada skedd. Ska definitivt köpa en fuktmätare så får man ytterligare lite datapunkter
11 svar · 2,3k läst
·
hahalj
hahalj: Aha, denna tråd kanske? https://www.byggahus.se/forum/threads/har-wahlgren-raett-nagon-som-testat-purify-fran-ozoneair.501528/ Men då kan vi stänga denna.
2 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.